A szülői szerep önmagában is tele van kihívásokkal, de ha egy sajátos nevelési igényű (SNI) gyermeket nevelünk, a mindennapokban még több türelemre, kreativitásra és tudatosságra van szükség. A szülők gyakran érzik úgy, hogy egyedül maradnak a problémákkal, szerencsére azonban számos helyről kaphatunk hatékony segítséget – például a jól megválasztott könyvekből.
Az SNI-s gyerekekkel foglalkozó kötetek tudományosan megalapozott, mégis közérthető formában mutatják be, hogyan lehet a gyermek egyéni szükségleteihez alkalmazkodva segíteni a tanulást, a kommunikációt és az érzelmi fejlődést.
Az SNI, vagyis a sajátos nevelési igény egy gyűjtőfogalom, amely olyan gyerekeket takar, akiknek valamilyen testi, érzékszervi, értelmi, beszédbeli, tanulási vagy pszichés fejlődési zavara van, és emiatt különleges oktatási, fejlesztési szükségleteik merülnek fel. Az SNI nem betegség, hanem egy állapot – az érintett gyerekek között hatalmas különbségek lehetnek, így soha nem szabad általánosságban beszélni róluk. Ide tartozhat például az autizmussal élő, a diszlexiás, a figyelemzavarral (ADHD) küzdő vagy a hallás- és látássérült gyermek is.
A pedagógusok és a fejlesztő szakemberek személyre szabott módszerekkel dolgoznak velük, ugyanakkor a szülők szerepe sem elhanyagolható. A sajátos nevelési igényű gyerekekről szóló könyvek éppen abban segítenek, hogy a velük élő felnőttek jobban megértsék a diagnózis mögött rejlő okokat, és megtanulják, miként tudják otthon is támogatni gyermekük fejlődését.
A sajátos nevelési igény sokféle formában jelentkezhet, ezért a könyvválasztásnál mindig a gyermek egyéni adottságait és fejlesztési céljait kell figyelembe venni. A könyvek alapvetően két fő csoportba sorolhatók:
A legnépszerűbb gyereknevelési könyvek kétségtelenül az autizmushoz és az ADHD-hoz kapcsolódnak, hiszen ezek az állapotok egyre gyakrabban kerülnek diagnosztizálásra, így ma már lehetőség van a fejlesztés korai megkezdésére.
Ezen kívül természetesen léteznek olyan mesék, gyerekkönyvek is, melyek segítségével az SNI-s gyerekek megtanulhatják felismerni és kezelni saját érzéseiket, de olyanok is, amik az egészséges gyerekek érzékenyítésében működhetnek közre.
A beszéd- és nyelvi fejlődési zavarok az SNI egyik leggyakoribb formáját jelentik. Vannak gyerekek, akik nehezen fejezik ki magukat, kisebb a szókincsük, vagy nehezebben értik meg a hallott szöveget. A beszédfejlesztő könyvek játékos módon, képekkel, mondókákkal, rímekkel és egyszerű szövegekkel ösztönzik a gyerekeket a kommunikációra.
A logopédusok által ajánlott (és összeállított) könyvek lépésről lépésre haladnak: először a hangképzés, majd a mondatalkotás fejlesztése történik, végül a szövegértés és a beszédértés kerül előtérbe. Az olvasás fejlesztése szorosan kapcsolódik ehhez, hiszen a nyelvi tudatosság növelésével a gyerekek könnyebben tanulnak meg olvasni, és javul a kifejező készség is.
Az autizmus nem újkeletű állapot, de az utóbbi évtizedekben mind a pedagógusok, mind a szülők nyitottabban állnak a kérdéshez – az autizmus már nem számít tabunak, így egyre többen fordulnak a könyvekhez, ha segítségre van szükségük. Ezek a kötetek ráadásul nemcsak a szülőknek, hanem maguknak a gyerekeknek is segíthetnek.
A hasonló olvasmányok bemutatják az autizmus spektrumát, az autista gondolkodás sajátosságait, valamint azokat a mindennapi helyzeteket, melyekben a gyerekek támogatásra szorulnak. A szakemberek által írt kötetek részletesen ismertetik, hogyan lehet a kommunikációt, az önállóságot és a szociális készségeket fejleszteni.
Az autista gyerekekre jellemző harag- és dühkitörések kezelésében nyújthat segítséget Andrew Powell A harag című könyve, melyből a kiváltó okok és a düh kifejezési módjai mellett az érintett család szükségleteiről is képet kaphatunk.
Szintén a gyerekek megértését segítheti Ellen Notbohm Tíz dolog amit minden autizmussal élő gyermek szeretné, ha tudnál című kötete, ami minden érintett szülőnek tartogat hasznos tanácsokat, ha pedig egy kicsit tudományosabb szemszögből szeretnénk megismerni az autizmus állapotát, Fred L. Volkmar műve, Az autizmus kézikönyve lehet a segítségünkre.
Ezenkívül ma már léteznek kifejezetten a gyerekeknek szóló könyvek is, melyek az autizmussal élők nézőpontjából mutatják be a világot – ezek segítenek a kortársaknak is abban, hogy empatikusabban viszonyuljanak az érintettekhez.
A figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar egy neurológiai eredetű rendellenesség, melynek legismertebb tünete a figyelemzavar, illetve a hiperaktivitás, feledékenység. Az ADHD gyakran áll az iskolai nehézségek mögött: a gyerekek nehezen koncentrálnak, gyorsan elterelődik a figyelmük, és impulzívan viselkednek. Az ADHD-s gyerekekkel foglalkozó könyvek célja, hogy a szülők megértsék: a viselkedés nem szándékos rosszaság, hanem az idegrendszer működésének sajátossága.
Ha szakszerű gyakorlati tanácsokat szeretnénk kapni az ADHD-s (vagy éppen az autista) gyerekek kezeléséhez, akkor Szigethi Zsófia Láthatatlan akadályok - Útmutató autista és ADHD-s gyerekek megértéséhez és támogatásához című kötetét érdemes beszerezni. Aki a kezelési lehetőségekről és az otthoni fejlesztésről szeretne olvasni, annak Mark Selikowitz ADHD: a hiperaktivitás-figyelemzavar tünetegyüttes című könyve jelenthet hatékony segítséget.
Ez az állapot természetesen az érintettek számára is problémákat okoz: a kicsiknek John F. Taylor Túlélőkönyv ADHD-s gyerekeknek című könyvét ajánljuk, mely kapaszkodót nyújthat a nehezebb helyzetekben.
Sokan csak felnőttként szembesülnek azzal, hogy ők maguk is érintettek a neurológiai zavarban – szerencsére ilyenkor sem késő segítséget kérni. Jessica McCabe Élet ADHD-val - Hogyan tudsz hatékonyan együttműködni az agyaddal, ahelyett, hogy ellene dolgoznál, valamint Meredith Carder Mindennapi élet ADHD-val című könyve segít annak megértésében, hogyan lehet együtt dolgozni az ADHD-s aggyal, megbirkózni a mások számára egyszerű, hétköznapi helyzetekkel, vagy éppen a párkapcsolatokkal.
A multiszenzoros tanulás alapelve, hogy minél több érzékszervet vonunk be a tanulási folyamatba, annál hatékonyabb lesz a megértés és a rögzülés. Az interaktív, multiszenzoros könyvek kifejezetten az SNI-s gyerekek igényeire lettek tervezve: tapintható, mozgatható, hangot adó vagy színes, illusztrált elemek segítik az élményszerű tanulást.
Ezek a könyvek nemcsak a legkisebbek számára hasznosak, hanem az iskolás, tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek is, hiszen a képi és mozgásos elemek könnyebbé teszik az információfeldolgozást. A vizuális tanulást támogató kötetek különösen hasznosak autizmussal, diszlexiával vagy figyelemzavarral élők számára.
A diszlexia az egyik legismertebb tanulási zavar, ami elsősorban az olvasás és írás területén okoz nehézségeket. A diszlexia fejlesztési metódusa ma már többféle megközelítésen alapul, de a közös pont mindig az, hogy az agy eltérő működését figyelembe véve, egyéni tanulási utat alakítsunk ki.
A diszlexia könyvek a szülőknek és a pedagógusoknak is segítenek abban, hogy megértsék, a probléma nem lustaság vagy figyelmetlenség eredménye. A cél nem csupán az olvasási technika fejlesztése, hanem az önbizalom erősítése és az élményalapú tanulás elősegítése is.
Ezek a könyvek gyakorlati tanácsokat, fejlesztő játékokat és olvasásra ösztönző ötleteket is tartalmaznak. A fejlesztő könyvek mellett érdemes olyan meséket is választani, melyek az elfogadásról, a másság megértéséről és az önértékelésről szólnak – ezek a történetek segítenek abban, hogy a gyermek ne kudarcként, hanem egyedi tanulási útként élje meg saját helyzetét.
Ha nem saját magunknak, hanem gyermekünk számára keressük a legjobb fejlesztő könyvet, az alábbi szempontokat mindenképpen érdemes figyelembe venni:
Egy jól megválasztott könyv nemcsak a gyermek készségeit fejleszti, hanem a szülőnek is kapaszkodót ad abban, hogyan tudja a legjobban támogatni gyermekét.
Akár autizmusról, akár ADHD-ról vagy diszlexiáról van szó, minden gyermek másképp fejlődik – de mindenkiben ott rejlik a lehetőség a kibontakozásra. A KELLO kínálatában minden állapottal kapcsolatban megtalálhatjuk a megfelelő könyveket, így az otthoni fejlesztésnek, tanulásnak nem lehet akadálya.
Borító ár: A könyvön szereplő, a könyv kiadója által meghatározott ár
Korábbi ár: Az árcsökkenés alkalmazásának első napját megelőző legalább 30 napon belül alkalmazott legalacsonyabb ár
Aktuális online ár: A rendeléskor fizetendő ár
Várható ár: Az első megjelenéshez kapcsolódó várható online ár
Kötött ár: Az 1997. évi CXL. törvény (Kult. tv.) módosítása alapján a 2024. október 1-je után megjelent könyvekre a megjelenéstől számított 365 napon belül a törvényi előírások szerint legfeljebb 10% kedvezmény adható.
A kedvezmények igénybevételéhez írja be a PEDIG weboldalon található webshop kódot a KELLO Webáruházba történő regisztráció során.