A Montessori könyvek különleges szerepet töltenek be rengeteg szülő – és gyermek – életében. Ezek ugyanis nem csupán érdekes olvasmányok, hanem fontos segítséget is jelentenek a gyereknevelésben mind a tudatos szülők, mind a pedagógusok számára. Ezek a kiadványok segítenek megérteni a gyermekek természetes fejlődési igényeit, és praktikus útmutatót kínálnak egy olyan nevelési szemlélethez, amelyben a tisztelet, a szabadság és a bizalom kap központi szerepet. A KELLO kínálatában is elérhetőek ezek az egyedülálló könyvek, melyek minden szülő számára tartogatnak valami hasznos újdonságot.
Az Olaszországból származó Maria Montessori (1870–1952) orvos, pszichológus és pedagógus; egyike volt az első, diplomával rendelkező olasz nőknek. A római Scuola Magistrale Ortofrenica intézet létrehozója, ahol gyenge képességű gyermekek fejlesztésével foglalkozott. Később a filozófia és a természettudományok doktorává, majd egyetemi tanárrá vált, szenvedélye azonban az óvodás korú gyermekek segítése, nevelése maradt.
Montessori megfigyelte, hogy minden gyerek egyéni tempóban fejlődik, ennek üteme pedig attól is függ, hogy mennyire megfelelő, inspiráló környezetet teremtünk nekik. 1907-ben megnyitotta Rómában a Gyermekek Házát, módszereire pedig először az olasz közvélemény, majd az egész világ felfigyelt – így indult el a Montessori-módszer világhódító útjára.
Maria Montessori módszerét nem lehetséges néhány mondatban teljeskörűen összefoglalni – egyáltalán nem véletlen, hogy a mai napig számos könyv és tanulmány foglalkozik a témával. Ha a lényeget szeretnénk kiemelni, Montessori alapelve az, hogy a gyermek legyen a mesterünk. Ez persze nem azt jelenti, hogy ki kell engednünk kezünkből az irányítást, sokkal inkább arra tanít, hogy tiszteljük a gyerekeket, magunk helyett őket helyezzük a középpontba.
Montessori felfigyelt arra, hogy minden gyerek egy egyedi, a természet által meghatározott fejlődési rendet követ: ha ezt a folyamatot megértjük és segítjük, megteremtjük hozzá az ideális környezetet, az eredmények is gyorsan jelentkezni fognak.
A fejlődés kulcsa a munka: a tanulás csak úgy lehetséges, hogy a gyermek maga fedezi fel a világot, ennek során tapasztalatokat szerez, aktívan tevékenykedik. Az agy akkor fejlődik, ha folyamatosan stimulálják, ennek legjobb módja pedig az, ha a kicsik kísérleteznek, így saját magukat tartják folyamatosan munkában. Ahelyett tehát, hogy megmutatnánk nekik, hogyan kell játszani, hagyni kell, hogy a saját ritmusukban fedezzék fel a dolgok menetét, hiszen mindenki más ütemben tanul és fejlődik.
Montessori megfigyelte, hogy a gyerekek életében körülbelül 6 éves korig érzékeny periódusok váltják egymást: egy ideig különösen érdekli őket valamilyen tevékenység, melyet folyamatosan megismételnek – ezáltal pedig tanulnak, képességeket sajátítanak el. Ilyen szenzitív periódus például a beszéd, a mozgás, az olvasás vagy az írás – Montessori úgy vélte, hogy ha a gyermek érdeklődni kezd a betűk iránt, csak a megfelelő eszközöket kell biztosítani számára, és akár teljesen egyedül megtanulhat írni és olvasni.
A módszer egyik rendkívül fontos eleme a gyerekek tisztelete. Montessori nem tartotta hatékonynak sem a jutalmazást, sem a büntetést, mert a külső befolyásolás helyett a motivációt támogatta. Úgy vélte, a tilalmak helyett hagyni kell, hogy a kicsik a saját hibáikból tanuljanak, ezzel növelve az önbizalmat és az önállóságot.
Montessori módszere mindenekelőtt az önállóságra nevel, hiszen mindannyian azt szeretnénk, hogy gyermekünkből független, önálló felnőtt váljon – a nevelés célja elsősorban ennek támogatása.
A Maria Montessori munkásságával, az általa kidolgozott metódusokkal foglalkozó kötetek különleges helyet foglalnak el a gyerekkönyvek között, hiszen nemcsak a pedagógusok, óvodai dolgozók számára értékesek, hanem minden olyan szülőnek, nagyszülőnek, aki tudatosan szeretne részt venni a gyermek fejlődésében. A Montessori-szemlélet olyan eszközöket és módszereket ad a kezünkbe, amelyek segíthetnek megérteni a gyermek belső világát, és támogatni őt abban, hogy a saját ritmusában, képességeinek megfelelően fedezze fel a körülötte lévő világot.
A különböző könyvek – Tim Seldin: A Montessori-szemlélet a mindennapokban, vagy Barbara Isaacs: A Montessori szemléletmód – révén a szülők megtanulhatják, hogyan alakíthatnak ki otthon egy támogató, biztonságos, azonban az önállóságot támogató környezetet. A kötetek rávilágítanak arra, hogyan ösztönözhető a természetes kíváncsiság, hogyan lehet megalapozni az önbizalmat, és miként nevelhetünk empatikus, felelősségteljes és kreatív gyermekeket.
Természetesen a játékos fejlesztés sem maradhat ki a sorból: a Montessori-elvek alapján íródott 60 Montessori fejlesztő gyakorlat kisbabáknak, 100 Montessori fejlesztő gyakorlat 15 hónapos kortól vagy a 100 Montessori fejlesztő gyakorlat óvodásoknak című kötetek segítenek abban, hogy a módszert annak elsajátítását követően a gyakorlatba is átültessük.
A gyermekek számára készült Montessori-alapú könyvek babakortól segíthetnek abban, hogy a kicsik játékosan ismerjék meg az őket körülvevő világot, legyen szó a járművekről, a napszakokról vagy az ellentétekről.
Ha szeretnénk egy kicsit mélyebben megismerni a Montessori-módszer működését, kezdjük az olvasással – a KELLO kínálatában elérhető kötetek mind a felnőttek, mind a kicsik számára igen hasznos tudást adhatnak.
Borító ár: A könyvön szereplő, a könyv kiadója által meghatározott ár
Korábbi ár: Az árcsökkenés alkalmazásának első napját megelőző legalább 30 napon belül alkalmazott legalacsonyabb ár
Aktuális online ár: A rendeléskor fizetendő ár
Várható ár: Az első megjelenéshez kapcsolódó várható online ár
Kötött ár: Az 1997. évi CXL. törvény (Kult. tv.) módosítása alapján a 2024. október 1-je után megjelent könyvekre a megjelenéstől számított 365 napon belül a törvényi előírások szerint legfeljebb 10% kedvezmény adható.
A kedvezmények igénybevételéhez írja be a PEDIG weboldalon található webshop kódot a KELLO Webáruházba történő regisztráció során.