Teljes leírás
- A Szövegalkotást fejlesztő gyakorlatok sorozat 6. évfolyamosoknak szóló munkafüzetének újszerűsége abban áll, hogy olyan köznapi szóbeli és írásbeli képességet fejlesztő gyakorlatokat tartalmaz, amelyek gyermekközeliek, játékosak, gazdagon illusztráltak, és segítik a gyerekek mindennapi kommunikációját. - Minden témakörnél több feladat szolgálja, a 3., a 4. és 5. évfolyamos munkafüzetekhez hasonlóan, a tanulók szókincsének fejlesztését, ami elengedhetetlen a szövegalkotáshoz. - A taneszköz készítésének egyik alapelve volt, hogy a szövegalkotás tanítható és tanulható, hiszen lépésekre osztható, azaz algoritmizálható. - A másik alapelve pedig az, hogy a képességfejlesztéshez ismeretekre is szükség van. 6. évfolyamon ezek a jellemzéshez, a levélhez, a könyvismertetéshez, -ajánláshoz, valamint a meghívóhoz kapcsolódó műfaji ismeretek, amelyekkel a tanulók a Jó tanács ikonnal jelezve ismerkednek meg. - A tanulók a következő szövegműfajok szóbeli és/vagy írásbeli szövegalkotási algoritmusával ismerkednek meg: jellemzés, levél. - Az írásbeli szövegalkotást mindig megelőzik a szóbeli szövegalkotást segítő gyakorlatok. - A munkafüzet biztosítja az írásbeli szövegalkotáskor a tanulóknak a piszkozatírás lehetőségét. Megismerik a piszkozatírás algoritmusát, amelyet felnőttkorukban a mindennapjaikban is jól tudnak majd hasznosítani, hiszen hozzászoknak ahhoz, hogy az általuk alkotott szöveget többször, különböző szempontok szerint ellenőrizzék és javítsák. - A munkafüzet nagy hangsúlyt fektet a közreadásra, ami nagyon fontos mozzanata a fogalmazástanításnak, ugyanis így fejleszthető a tanulók felelősségtudata, véleménynyilvánítási és értékelési képessége. Mivel a szűkös időkeret nem teszi lehetővé, hogy minden tanuló minden fogalmazását felolvashassa a társainak, ezért fontos, hogy a legalább a padtársával vagy csoportjának tagjaival megtehesse ezt. - A munkafüzet használatát ikonok segítik. A már említett Jó tanács ikonon kívül a következőkkel találkoznak még a tanulók a feladatok előtt: Színezz! Írd le a füzetedbe! Játsszátok el! Párban dolgozzatok! Csoportban dolgozzatok! - A feladatok utasításai világos megfogalmazásúak és közérthetőek, gyakran figyelemfelkeltő és motiváló hatásúak. - A tanulókat többször a már alsó tagozaton megismert ikerpár, Csenge és Csongor is elkíséri a feladatmegoldó útjukon. Van, amikor ők támogatják a diákokat a szövegalkotásban, van, amikor a tanuló ad nekik tanácsot egy-egy feladat megoldásában, egy-egy szöveg javításában, kifejezőbbé tételében. - A kiadvány végén a Támogatóid fejezetben megtalálhatók a feladatokban szereplő szólások jelentésének magyarázata, a szövegalkotási javítási jelek, valamint értékelőlapok a jellemzéshez, a magán- és hivatalos levélhez. - A munkafüzetben a játékosítás elemei is megtalálhatók. A rejtvények, fejtörők, nyelvi feladványok nemcsak a szókincsbővítést szolgálják, hanem szórakoztatóak és gyakran humorosak is. - A kiadvány fő témakörei: Visszatekintő; A jellemzés; A plakát; Könyvismertetés, könyvajánlás; A levél; Meghívás és meghívó; Mit viszel magaddal 7-8. osztályba?; Támogatóid