Teljes leírás
A kritikus, irodalomtörténész Pécsi Györgyi kialakított magának egy sajátos elemző műfajt: a tanulmány, az esszé, a műelemzés és az ismeretterjesztő cikk ötvözéséből létrehozott, széles témaölelésű értekező prózát, amit ő „olvasópróbának” nevez (lásd: Olvasópróbák, 1994; Olvasópróbák II., 2004); új kötete pedig alcímként hordozza e műfajmegjelölést. Írásainak tartalmi sajátossága, hogy különös figyelemmel fordul a határon túli magyar irodalom alkotói felé, e kötete anyagának túlnyomó többségében a délvidéki, erdélyi és felvidéki magyar literatúra alkotóiról és alkotásairól szól. A kötet első, közel száz oldalas dolgozatában a délvidéki Gion Nándor 1993 utáni, Magyarországra való áttelepedését követő, évtizednyi pályaszakaszát tárgyalja. A portrétanulmány a délszláv háborúskodás történeti kontextusában ábrázolja az akkor már az anyaországban is ismert és elismert író 52 éves korában történő újrakezdését. Az áttelepedéstől az író haláláig (1993-2002) tartó pályaszakaszt egyfelől Gion Nándor közvetlen megnyilatkozásai, másfelől ekkoriban készült munkái felől vizsgálja, kitérve műveinek filmes adaptációira is. Igazi olvasónaplóba illő könyvismertetést közöl Láng Gusztáv Dsida Jenő költészete (2001) című monográfiájáról; ez az írás alkalmat ad szerzője számára, hogy a költő alakja köré fölvázolja a két világháború közötti erdélyi líra tablóképét is. Verselemzést közöl Szilágyi Domokos ikonikus verséről, a Héjjasfalva felé című költeményéről, ez pedig alkalom számára, hogy kitérjen Petőfi erdélyi vonatkozásaira. Célja Szilágyi költőportréjának megalkotása, kiemelve e portré sajátos vonását, ami nem más, mint a költő halálvágya. Olvasópróbái sorában elemzi Szőcs Géza egy versét, ugyancsak megragadva az alkalmat egy szélesebb témakör érintésére, nevezetesen Szőcs és a költészet viszonya, illetve ennek egy különös epizódja, a költő búcsúja a líra műfajától. Ilyen széles – történelmi, társadalmi, kultúrpolitikai -- perspektívájú, egyben dúsan rétegezett képet fest Farkas Árpád költészetéről, Ferenczes István prózájáról, Lőrincz György munkásságáról. A történelmi perspektíva a meghatározó abban az írásában, amelyben Csehszlovákia 1968-as megszállásának ábrázolásait keresi Grendel Lajos és Nagy Gáspár szépirodalmi műveiben, vagy Tóth László tanulmányaiban. A kötetet a szerzővel 2021-ben készült interjú zárja. Pécsi György „olvasópróbái” nem csak alkotókról és műveikről szólnak, hanem az alkotások megszületésének körülményeit is elemzik, azok idő- és térbeli meghatározottságait, miközben – ezért is próbák – utalnak a vitatott kérdésekre, egy-egy téma ellentmondásos megítélésre. A könyv nagy irodalomtörténeti állományok része lehet. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"