Teljes leírás
Az óvodai életben új kihívást jelent az iskolai életrevaló felkészülést szolgáló tevékenységek bevezetése. A Játékba illeszkedő tevékenységszervezés gyakorlati tanácsokkal és ötletekkel segít abban, hogyan tehetők ezek a foglalkozások élményszerűvé, játékba ágyazottá. Bemutatja, hogyan lehet figyelembe venni a gyermekek egyéni fejlődési ütemét, és miként építhetjük be a szabálytartás, a figyelem és a kitartás fejlesztését a mindennapokba. Játékból tanulás, tanulásból élmény! Így lehet segítségünkre a Játékba illeszkedő tevékenységszervezés az iskolára való felkészülésben - bemutatja, hogyan lehet a tevékenységeket a gyermekek egyéni fejlődési jellemzőihez igazítani, így mindenki a saját tempójában kapcsolódhat be; - rávilágít a diverzitás kezelésének lehetőségeire, és gyakorlati ötleteket ad az inkluzív, differenciált szervezési formák alkalmazásához; - segít a gyermekek figyelmének és koncentrációs képességének fokozatos fejlesztésében, amely elengedhetetlen lesz az iskolai 45 perces foglalkozások során; - gyakorlati példatárat kínál a szokások és szabályok tudatos kialakítására, amelyek az iskolai élethez szükséges kereteket alapozzák meg; - a gyermekek belső motivációjára és érdeklődésére építve mutatja meg, hogyan lehet élményszerűvé, játékba ágyazottá tenni a tanulási helyzeteket; - komplex módon, a kognitív, nyelvi, mozgásos és szociális területek fejlődését támogatja, így a foglalkozások nem elszigetelt tanulási egységek, hanem a gyermek egész személyiségét fejlesztő lehetőségek. Mire kap választ a kiadványban? - Hogyan illessze a tevékenységeket a gyermekek egyéni fejlődéséhez? - Miként valósíthatja meg a differenciálást és az inklúziót? - Hogyan alakíthat ki rugalmas napirendet és szabályrendszert? - Milyen módon építhet a gyermekek motivációjára és érdeklődésére? - Hogyan támogathatja egyszerre a játékot, a tanulást és a közösséget? A szerzőről: Pályám kezdetén, 1984-ben tapasztaltam meg először, hogy minden gyermek másképp fejlődik, és egyéni figyelmet igényel. Ez az élmény egész pályafutásomra hatással volt: mozgásfejlesztést, majd fejlesztőpedagógiát tanultam. Tagóvoda-vezetőként, majd igazgatóként, valamint az Irány a suli! sorozat szakmai szerkesztőjeként kiemelt feladatomnak tekintem, hogy támogassam az óvodapedagógusokat ebben a felelősségteljes, ugyanakkor örömteli hivatásban. – Kocsisné Juhász Éva, szerző, a Józsefvárosi Óvodák igazgatója. Tartalom Bevezető 1. A tevékenységszervezés módjának jelentősége a gyermeki fejlődésben 1.1 A tevékenységszervezés és az egyéni fejlődési jellemzők 1.2 A diverzitás hatása a gyermeki tevékenységszervezésre 2. A tevékenységszervezést befolyásoló külső tényezők 2.1 A tevékenységszervezés megjelenése az oktatáspolitikában 2.2 A tevékenységszervezés és az iskolára való felkészítés összefüggései 3. Tevékenységszervezés az óvodában 3.1 Az óvodai élet tevékenységformái 3.2 Az óvodai tevékenységek szervezési formái 3.3 A tevékenységszervezés szempontjai és a pedagógus szerepe 3.4 Tevékenységszervezés és a szokás-, szabályrendszer 3.5 Tevékenységszervezés a szakirodalomban 4. Tevékenységszervezés a gyakorlatban 4.1 Szokás- és szabályrendszer kialakításának gyakorlati példatára 4.2 Játékok szervezése többféleképpen 5. Irodalomjegyzék