Vissza
0 Kosár
Nincs termék a bevásárlókosárban.
Keresés
Filters
Preferenciák
10%
Teljes leírás
Kis Petronella kritikus, irodalomtörténész egy évtizede foglalkozik Csáth Géza életművével, amelyről tudott, hogy motivikájában milyen nagy szerep jut a zenének. Már szülei hegedűművésznek szánták, a későbbi író pedig zenekritikusi és zeneszerzői munkásságával is maradandót alkotott. Szakírói működése kapcsán elegendő arra utalni, hogy a nagyközönség számára ő fedezte föl Kodályt és Bartókot, vagy azt, hogy hazánkban először méltatta Puccini muzsikáját. E vaskos kötet szerzője azonban nem a szakíró, hanem a szépíró életművének egészét tekinti át a zenei tartalmak felől, teljesség igényű képet adva arról, milyen szerepe volt a muzsika megjelenítésének Csáth elbeszélőművészetében. Az első rész általános és bevezető jellegű tájékoztatást nyújt az író és a zene kapcsolatáról, illetve a szerző kutatási módszereiről, célkitűzéseiről. A második rész hét fejezetében szól a majdani író ifjúkori zenei élményeiről, sikertelen zeneakadémiai fölvételijéről, sajátos zeneesztétikai nézeteiről, irodalmi és zenei kifejezésmódjainak illeszkedéséről. A harmadik és negyedik rész műelemző írásaiban olyan novellák zenei motívumai tárulnak föl, mint A varázsló kertje; Este; Nyári bál; A kék csónak; Délutáni álom; Hegyszoros. Ezután sorra veszi kifejezetten zenei tárgyú prózáit, amilyen a Szonáta pathétique; A IX. szimfónia; Tavaszi ouverture; Tavaszok; Eroica. Végül novellaátiratait, színpadi alkotásait, mint a Kisvárosi történet és a Hamvazószerda mutatja be ugyanilyen szempontból. Kis Petronella tehát a zene felől tekint az író életrajzára és szépírói életművére, messze kerülve az életrajz és az írói mű botrányos vonásainak fölemlítését.

Kis Petronella (1992-)

Fantázia és fúga (Zenei témák, formák és műfajok Csáth Géza írásművészetében

Borító ár
5 400 Ft
Kötött ár
4 860 Ft
Termék részletes adatai
Szerző
Kis Petronella (1992-)
ISBN
9786156668691
Egyéb szerzőség
Czér Fanni (1987-) (ill.)
Nyelv
magyar
Megjelenés éve
2025
Egyéb információk
354 o.
Kiadás pontos dátuma
2025.10.10
Kiadó
MMA K.
Cikkszám
3001097262
Alcím
zenei témák, formák és műfajok Csáth Géza írásművészetében

Darabszám
Teljes leírás
Kis Petronella kritikus, irodalomtörténész egy évtizede foglalkozik Csáth Géza életművével, amelyről tudott, hogy motivikájában milyen nagy szerep jut a zenének. Már szülei hegedűművésznek szánták, a későbbi író pedig zenekritikusi és zeneszerzői munkásságával is maradandót alkotott. Szakírói működése kapcsán elegendő arra utalni, hogy a nagyközönség számára ő fedezte föl Kodályt és Bartókot, vagy azt, hogy hazánkban először méltatta Puccini muzsikáját. E vaskos kötet szerzője azonban nem a szakíró, hanem a szépíró életművének egészét tekinti át a zenei tartalmak felől, teljesség igényű képet adva arról, milyen szerepe volt a muzsika megjelenítésének Csáth elbeszélőművészetében. Az első rész általános és bevezető jellegű tájékoztatást nyújt az író és a zene kapcsolatáról, illetve a szerző kutatási módszereiről, célkitűzéseiről. A második rész hét fejezetében szól a majdani író ifjúkori zenei élményeiről, sikertelen zeneakadémiai fölvételijéről, sajátos zeneesztétikai nézeteiről, irodalmi és zenei kifejezésmódjainak illeszkedéséről. A harmadik és negyedik rész műelemző írásaiban olyan novellák zenei motívumai tárulnak föl, mint A varázsló kertje; Este; Nyári bál; A kék csónak; Délutáni álom; Hegyszoros. Ezután sorra veszi kifejezetten zenei tárgyú prózáit, amilyen a Szonáta pathétique; A IX. szimfónia; Tavaszi ouverture; Tavaszok; Eroica. Végül novellaátiratait, színpadi alkotásait, mint a Kisvárosi történet és a Hamvazószerda mutatja be ugyanilyen szempontból. Kis Petronella tehát a zene felől tekint az író életrajzára és szépírói életművére, messze kerülve az életrajz és az írói mű botrányos vonásainak fölemlítését.