Teljes leírás
Miután 1995-ben felvételt nyertem az ELTE BTK Néprajz tanszékére, mindjárt az első
szemeszterben részt vehettem egy népzenei témájú speciális kurzuson, amit Sárosi Bálint
és Pávai István tartottak. Mivel már régóta érdekeltek a honi és az idegen kultúrák
zenéi és hangszerei, de zenei végzettségem nem volt, mindketten jó ötletnek tartották,
hogy a hangszerek történeti vizsgálatával foglalkozzak, mert honi specialista hiányában,
szükség lenne egy néprajzos szemléletű hangszerkutatóra, vagyis egy organológusra.
Ezzel kapcsolatban a támogatásukra és a segítségükre továbbra is számíthattam,
így a szakdolgozatom témavezetését Pávai István és a doktori disszertációm témavezetését
pedig Sárosi Bálint vállalta el. A disszertációm könyvvé formálásában lektorként
szintén segítségemre volt Pávai István, ami „A népi hangszerek története és tipológiája”
címmel 2015-ben jelent meg és összességében olyan jól sikerült, hogy amikor 2018-
ban utoljára találkozhattam Sárosi Bálinttal, az igencsak kritikus mester megdicsérte
a munkámat. Ám amint azt hozzátette, nem ért egyet a címválasztással, mert ahogy
azt kifejtette „Nincsenek népi hangszerek, csak hangszerek, amelyeken népzenét is
játszanak.” Ezen utolsó, építő jellegű kritikai megjegyzése rámutatott arra a tényre,
hogy bár a „népi hangszer” gyakran használt kifejezés, a korábbi definíciók áttekintése
arra mutat, hogy több, olykor egymásnak is ellentmondó jelentéstartalommal használták
és használják. Ugyanez igaz az „ősi” és a „nemzeti hangszer” fogalmakra is, mert
egyiknek sem alakultak ki egységes, tudományosan elfogadott kritériumai, és az adott
ország értelmiségi rétege döntötte el, nem egyszer kitalált hagyományként, hogy mit
tekint nemzeti hangszernek. Azonban nemcsak a nacionalizmus, hanem a multikulturalizmus
is megtalálta a maga szimbolikus hangszereit, amelyeknek – a különböző
ideológiák szimbólumaiként – lényegében a nemzeti hangszerekhez hasonló szerepük
van. A nemzeti hangszerek szimbolikájához hasonlóan a multikulturális hangszerek
is pszichológiai és kulturális határjelzőként funkcionálnak, és egyszerre fejezik ki az
összetartozást, valamint a másoktól való elkülönülést. Összességében jómagam ezzel
az áttekintéssel szeretnék elbúcsúzni tudós Mesteremtől, aki földi hívságokkal immár
nem foglalkozva, többé sajnos már nem fog tanácsokat és ötleteket adni. Isten nyugosztalja,
Tanár Úr, megtisztelő, hogy személyesen is ismerhettem!