Vissza
0 Kosár
Nincs termék a bevásárlókosárban.
Keresés
Filters
Preferenciák
Teljes leírás
Az erdélyi születésű színművész és költő számára a vers maga a mindenség, "az a tünékeny állapot, amiben fölragyog a tehetség, a mindent magába rejtő lehetőség. A vers a lehetőségek végkielégülése" - írja A versről szóló bevezető szabad vers formájú esszében. Úgy véli, a költő egyetlen igaz gondolatvillanása, hiteles érzelmi föllobbanása egy pillanat alatt az örökkévalóság része lesz, vagyis az egyéniség nagy pillanata a mindenség és a végtelenség egyik alkotóelemévé válik. Ez a nagyigényű ars poetica, ez a mindenséget megérinteni akaró alkotói elszánás tükröződik Nászta Katalin csaknem minden versében. Kántor Lajos annak idején az "önelégedetlenség" költőjének nevezte, és lírájában a kereső nyugtalanság hajtóerejét figyelte meg. Ezek az alapvonások újabb verseire is jellemzők maradtak, ugyanakkor idők múltával kialakult a költőben a visszatekintés, még inkább az összegzés, a mérlegkészítés igénye, annak a fölmérésére: mire és meddig jutott az életben (Te tudsz engem, Uram; A tudás átka; Ütések kegyelme). Régebbi és újabb verseinek gyűjteménye föltűnően egységes gondolatiságot és érzelmi habitust mutat, miközben a szerző újra és újra meglep erőteljes képeivel, eredeti nyelvi fordulataival: "a halottak fölöltik füstarcuk / álomlázt hintenek / és körbeutaznak az éjszakában" (Zarándok); "kihullanak a fákból az erdők / a tenyerekből az arcok / szájakból a csókok / lemorzsolódik arcunkról a pír / gerincünkből kiesik a gerinc" (Néha). Nászta Katalin gyakran csakugyan a mindenséget, a világegyetem teljességét, a természeti és az emberi univerzumot szövi versbe, formálja - nem ritkán avantgárd módon és szürreális eredménnyel - képpé: "fehér nép jön vízen / kezében bambuszbot / nap-szél-színű szemmel a partszegélyen / messzi ködök fényével" (Vándorbőrű madárszavak). Versei hatásának egyik titka, hogy miközben rendkívül személyes, közvetlen hangon szól, aközben képes érzékeltetni a létezés, a tér és idő teljességét egyaránt (Feltámadás; Krónika; Civilizáció; Kacér sírfelirat; Időkút). Sokszínű, poétikai eszközökben gazdag, avantgárd hangoltságú, szürrealista képvilágú költészet ez, amelyet a rétegezett gondolatok, a sokágú asszociációk és az eredeti képalkotás egyáltalán nem bonyolult összefüggésrendszere jellemez. Ilyen szempontból érdemes megvizsgálni a lírai alany helyzetét is, aki hol szerelmes lány a múlt század '70-es éveiben, hol érett asszony az ezredfordulón; hol érző szívű lény, hol meg nagy ívű gondolatokat megfogalmazó, kristálytiszta gondolkodású intellektus; hol mikrovilágot megjelenítő analitikus, hol meg a glóbuszt fölmutató, a teljesség igézetében alkotó teremtő elme. Nászta Katalin gondolati lírája intellektuális izgalmakat bőven kínáló, sajátos nyelvi erőt fölmutató költészet - a kortárs magyar verselés figyelmet érdemlő értéke. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"
Nászta Katalin (1950-)

Te tudsz engem, Uram

Raktári szám: 9789631246094
Aktuális online ár
2 891 Ft
Termék részletes adatai
Szerző
Nászta Katalin (1950-)
ISBN
9789631246094
Egyéb szerzőség
Kurta Áron Endre (fotó)
Nyelv
magyar
Megjelenés éve
2016
Méret
20 cm
Kiadó
Magánkiad.
Cikkszám
3000252651
Alcím
versek

Darabszám
Teljes leírás
Az erdélyi születésű színművész és költő számára a vers maga a mindenség, "az a tünékeny állapot, amiben fölragyog a tehetség, a mindent magába rejtő lehetőség. A vers a lehetőségek végkielégülése" - írja A versről szóló bevezető szabad vers formájú esszében. Úgy véli, a költő egyetlen igaz gondolatvillanása, hiteles érzelmi föllobbanása egy pillanat alatt az örökkévalóság része lesz, vagyis az egyéniség nagy pillanata a mindenség és a végtelenség egyik alkotóelemévé válik. Ez a nagyigényű ars poetica, ez a mindenséget megérinteni akaró alkotói elszánás tükröződik Nászta Katalin csaknem minden versében. Kántor Lajos annak idején az "önelégedetlenség" költőjének nevezte, és lírájában a kereső nyugtalanság hajtóerejét figyelte meg. Ezek az alapvonások újabb verseire is jellemzők maradtak, ugyanakkor idők múltával kialakult a költőben a visszatekintés, még inkább az összegzés, a mérlegkészítés igénye, annak a fölmérésére: mire és meddig jutott az életben (Te tudsz engem, Uram; A tudás átka; Ütések kegyelme). Régebbi és újabb verseinek gyűjteménye föltűnően egységes gondolatiságot és érzelmi habitust mutat, miközben a szerző újra és újra meglep erőteljes képeivel, eredeti nyelvi fordulataival: "a halottak fölöltik füstarcuk / álomlázt hintenek / és körbeutaznak az éjszakában" (Zarándok); "kihullanak a fákból az erdők / a tenyerekből az arcok / szájakból a csókok / lemorzsolódik arcunkról a pír / gerincünkből kiesik a gerinc" (Néha). Nászta Katalin gyakran csakugyan a mindenséget, a világegyetem teljességét, a természeti és az emberi univerzumot szövi versbe, formálja - nem ritkán avantgárd módon és szürreális eredménnyel - képpé: "fehér nép jön vízen / kezében bambuszbot / nap-szél-színű szemmel a partszegélyen / messzi ködök fényével" (Vándorbőrű madárszavak). Versei hatásának egyik titka, hogy miközben rendkívül személyes, közvetlen hangon szól, aközben képes érzékeltetni a létezés, a tér és idő teljességét egyaránt (Feltámadás; Krónika; Civilizáció; Kacér sírfelirat; Időkút). Sokszínű, poétikai eszközökben gazdag, avantgárd hangoltságú, szürrealista képvilágú költészet ez, amelyet a rétegezett gondolatok, a sokágú asszociációk és az eredeti képalkotás egyáltalán nem bonyolult összefüggésrendszere jellemez. Ilyen szempontból érdemes megvizsgálni a lírai alany helyzetét is, aki hol szerelmes lány a múlt század '70-es éveiben, hol érett asszony az ezredfordulón; hol érző szívű lény, hol meg nagy ívű gondolatokat megfogalmazó, kristálytiszta gondolkodású intellektus; hol mikrovilágot megjelenítő analitikus, hol meg a glóbuszt fölmutató, a teljesség igézetében alkotó teremtő elme. Nászta Katalin gondolati lírája intellektuális izgalmakat bőven kínáló, sajátos nyelvi erőt fölmutató költészet - a kortárs magyar verselés figyelmet érdemlő értéke. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"