Vissza
0 Kosár
Nincs termék a bevásárlókosárban.
Keresés
Filters
Preferenciák
25%
Teljes leírás
Az ötvenéves költő első kötetének darabjai 2002 és 2017 között íródtak, vagyis az utóbbi öt év terméséről van szó, ám ahogyan a költő maga mondja: „a kései kamaszkor ízeit hurcoló írások” ezek. Annyiban csakugyan kamaszos költészetről van szó, amennyiben a szerző szinte minden versalakzatot, műformát, szólásmódot kipróbál, ráadásul úgy, hogy láthatóan igyekszik leplezni valódi ambícióját: a mindenség versbe szövésének vágyát. A mindenséget legtöbbször az időtlenség felől közelíti meg, de sokszor az elvontság mellett a klasszikusoktól való átvételek formájában érzékelteti a nagy szellemi távlatokat. Lépten-nyomon érzékelteti, milyen terjedelmes, távlatos világot szeretne ábrázolni, illetve e világ működésének mechanizmusát kívánja megörökíteni: „Nincs itt senki, csak hatvanezer fa: / az irritáló kötött pályás növekedés hatvanezer / gátlástalan himnusza” (A rókákra nem). Máskor épp a létezés megfoghatatlanságát, sejtelmességét ábrázolja (Úgy maradtál), aztán nagyon is konkrét, köznapian egyszerű emlékeket idéz (Álomba üzen). Egyforma erudícióval szól kötött (Melyikük) és kötetlen formákban (Rehabilitáció); egymást követik a tárgyias és a látomásos versek, a szélesen áradók és az enigmatikus tömörségűek, a gondolati és az alanyi líra darabjai, a gondosan komponált és a pollúcióval megalkotott versek – mintha csakugyan az önnön tehetségét próbálgató kamasz írna. Viszont minden darab jellemzően sokjelentésű, amely vonás részint a maga gondolati rétegezettségéből, részint a költőelődöktől való átvételekből származik, hogy végül is a lehető legteljesebben ragadja meg a létezést (Transzcendens élmény; Utazásról álmodni). Olykor a lét teljességének múltját és jelenét is kutatja: „Szilánkokra tört időt ragasztgatunk. / A gyermekkorod éheznéd ide vissza. / Mikor még nem volt hanyag szeretni téged / világba hívó számolatlan élet” (Számold velem). Hegyi Zoltán Imre gyakori témája a gyermekkor, a szülők alakja, a létezést szimbolizáló természet, a betegség és az elmúlás, és gyakran a lét egy-egy meghitt helye, az élet otthonos színtere: „Nézd. Itt nő bennem. És itt fogy el. / Az a ház bal szélről a munkahelyem. / Itt telik. Meg és el. Fűt és jegel” (Hunyadi utca – Vár alatt). Igazi csapongó kamaszként egyik pillanatban belekapaszkodik egy ismerős hely otthonos hangulatába, hogy a következő pillanatban elrugaszkodjék a végtelenbe; egyszer konkrét létélményt, másszor szürreális álmot sző versbe; történelmi utalásokat tesz (Andrássy 60.) vagy az időtlenséget érzékelteti (Vetületei; A csillagok nem). Kikacsint a dalformára, ír haikut, többrészes kompozíciót és gáttalanul áradó szabad verset. Közben újra és újra visszaidézi a nagy költők ismert motívumait, szófordulatait; Radnóti Miklós, Pilinszky János, Weöres Sándor, Nemes Nagy Ágnes vagy éppen japán költők toposzai bukkannak föl a verseiben. Ezt a sokféleséget, gazdag rétegezettséget szemlélteti a kötet illusztrációs anyaga, a fekete-fehér és színes fotók sokasága is. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"
Hegyi Zoltán Imre (1967-)

Shizoo

Borító ár
2 700 Ft
Aktuális online ár
2 025 Ft
Termék részletes adatai
Szerző
Hegyi Zoltán Imre (1967-)
ISBN
9786158068628
Egyéb szerzőség
Cédrus Művészeti Alapítvány (közread.)
Nyelv
magyar
Megjelenés éve
2017
Méret
24 cm
Kiadó
Cédrus Műv. Alapítvány
Cikkszám
3001035860

Darabszám
Teljes leírás
Az ötvenéves költő első kötetének darabjai 2002 és 2017 között íródtak, vagyis az utóbbi öt év terméséről van szó, ám ahogyan a költő maga mondja: „a kései kamaszkor ízeit hurcoló írások” ezek. Annyiban csakugyan kamaszos költészetről van szó, amennyiben a szerző szinte minden versalakzatot, műformát, szólásmódot kipróbál, ráadásul úgy, hogy láthatóan igyekszik leplezni valódi ambícióját: a mindenség versbe szövésének vágyát. A mindenséget legtöbbször az időtlenség felől közelíti meg, de sokszor az elvontság mellett a klasszikusoktól való átvételek formájában érzékelteti a nagy szellemi távlatokat. Lépten-nyomon érzékelteti, milyen terjedelmes, távlatos világot szeretne ábrázolni, illetve e világ működésének mechanizmusát kívánja megörökíteni: „Nincs itt senki, csak hatvanezer fa: / az irritáló kötött pályás növekedés hatvanezer / gátlástalan himnusza” (A rókákra nem). Máskor épp a létezés megfoghatatlanságát, sejtelmességét ábrázolja (Úgy maradtál), aztán nagyon is konkrét, köznapian egyszerű emlékeket idéz (Álomba üzen). Egyforma erudícióval szól kötött (Melyikük) és kötetlen formákban (Rehabilitáció); egymást követik a tárgyias és a látomásos versek, a szélesen áradók és az enigmatikus tömörségűek, a gondolati és az alanyi líra darabjai, a gondosan komponált és a pollúcióval megalkotott versek – mintha csakugyan az önnön tehetségét próbálgató kamasz írna. Viszont minden darab jellemzően sokjelentésű, amely vonás részint a maga gondolati rétegezettségéből, részint a költőelődöktől való átvételekből származik, hogy végül is a lehető legteljesebben ragadja meg a létezést (Transzcendens élmény; Utazásról álmodni). Olykor a lét teljességének múltját és jelenét is kutatja: „Szilánkokra tört időt ragasztgatunk. / A gyermekkorod éheznéd ide vissza. / Mikor még nem volt hanyag szeretni téged / világba hívó számolatlan élet” (Számold velem). Hegyi Zoltán Imre gyakori témája a gyermekkor, a szülők alakja, a létezést szimbolizáló természet, a betegség és az elmúlás, és gyakran a lét egy-egy meghitt helye, az élet otthonos színtere: „Nézd. Itt nő bennem. És itt fogy el. / Az a ház bal szélről a munkahelyem. / Itt telik. Meg és el. Fűt és jegel” (Hunyadi utca – Vár alatt). Igazi csapongó kamaszként egyik pillanatban belekapaszkodik egy ismerős hely otthonos hangulatába, hogy a következő pillanatban elrugaszkodjék a végtelenbe; egyszer konkrét létélményt, másszor szürreális álmot sző versbe; történelmi utalásokat tesz (Andrássy 60.) vagy az időtlenséget érzékelteti (Vetületei; A csillagok nem). Kikacsint a dalformára, ír haikut, többrészes kompozíciót és gáttalanul áradó szabad verset. Közben újra és újra visszaidézi a nagy költők ismert motívumait, szófordulatait; Radnóti Miklós, Pilinszky János, Weöres Sándor, Nemes Nagy Ágnes vagy éppen japán költők toposzai bukkannak föl a verseiben. Ezt a sokféleséget, gazdag rétegezettséget szemlélteti a kötet illusztrációs anyaga, a fekete-fehér és színes fotók sokasága is. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"