Szögezzük le, hogy minden szülő a legjobbat akarja gyermekeinek, sokszor azonban nem tudják, hogyan segíthetnének: hiába látják azt, hogy egy készséggel, esetleg tantárggyal meggyűlik a kicsik baja, a szülők nem pedagógusok, így nem mindig könnyű megtalálni a helyes utat, hiszen az óvodában, iskolában tanultaknak valószínűleg senki nem szeretne ellentmondani, inkább az ott elsajátított tudást lenne jó egy kicsit elmélyíteni. Szerencsére ma már számos olyan, szakemberek által összeállított fejlesztő könyv létezik, ami jelentősen megkönnyíti a szülők dolgát: ismerjük meg, hogyan működnek ezek.
Egy kisgyermek nevelésének elsődleges színtere a család. Amikor azonban megkezdődik az óvoda, a kicsik naponta néhány órára kikerülnek a szülők kezei alól, így kétségtelen, hogy ezekben az években a gyerekek harmonikus fejlődését, a személyiségük kibontakozását, és az egyes hátrányok csökkentését bizonyos szinten az óvodai nevelők biztosítják.
Ezekben az években még természetesen a játéké a főszerep, emellett azonban az óvodai nevelés részét képezi az anyanyelvi, az értelmi fejlesztés és a nevelés megvalósítása. Ide tartozik a tapasztalatok, ismeretek bővítése, az értelmi képességek, így az érzékelés, az észlelés, az emlékezet, a figyelem vagy éppen a gondolkodás fejlesztése, láthatjuk tehát, hogy a különböző készségek kialakulásában, megerősítésében már az óvoda is komoly szerepet játszik.
Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy egy óvodai csoportban a gyermekünk különböző életkorú és képességű társaival tölti a napjait, akikre az óvodapedagógusoknak oda kell figyelni – hiába szeretnének mindenkivel eleget foglalkozni, egyáltalán nem biztos, hogy erre elég lehetőség adódik.
Az iskolai oktatás – érthető módon – nem személyre szabott: egy osztályteremben olykor több tucat gyereket kell egyszerre tanítani, az anyaggal pedig folyamatosan haladni kell, így nem mindig jut idő arra, hogy minden gyermek egyéni szükségleteire és fejlettségi szintjére reagáljunk.
A fentiekből következik, hogy bár a gyerekek fejlesztésében az óvoda, de különösen az iskola óriási szerepet játszik, könnyen lehet, hogy az itt szerzett tudás egyesek esetében bizony kiegészítésre szorul – itt mutatkozik meg az otthoni fejlesztés jelentősége. Senki nem ismeri olyan jól a gyerekeket, mint a saját családjuk: az együtt töltött idő alatt gyorsan kifigyelhetőek az erősségeik és gyengeségeik, melyekre a szülőknek is reagálniuk kell.
De mit tehet az, aki nem rendelkezik pedagógus végzettséggel, esetleg az, akinek az adott tantárgy az iskolás években szintén nem okozott sikerélményeket? A válasz egyszerű: segítséget kérhet a szakemberektől, akik sok évtizedes tudással és tapasztalattal felvértezve magukat elkészítették azokat a fejlesztő könyveket, melyek segítségével a kicsiknek az életkoruknak megfelelő támaszt nyújthat egy szülő akár otthon is.
Mindenkinek más okoz nehézséget. Vannak gyerekek, aki szinte maguktól megtanultak olvasni és már alsó tagozatban is falják a könyveket, egy egyszerű matematikai művelet azonban óriási nehézséget okoz nekik. Másnak a matekpéldák semmilyen problémát nem jelentenek, de a helyesírás szabályait egyszerűen nem tudják megjegyezni. Az is elképzelhető, hogy a kicsik képességeivel alapvetően semmilyen probléma nincs, de egyszerűen nem érzékelik az idő múlását, és elfelejtenek leülni a könyvek elé, vagy a mozgáskoordinációs gondjaik miatt társaik soha nem választják be őket a csapatukba tornaórán.
Természetesen elképzelhető, hogy a gyermek valamilyen komolyabb tanulási vagy egyéb nehézséggel küzd, mely orvosi kezelésre szorul, a legtöbb esetben azonban egy kis gyakorlás vagy egy új tanulási módszertan is elég ahhoz, hogy jelentős sikereket érjen el – ha ez megtörténik, az önbizalom is megnő, és a jövőben a többiekhez való felzárkózás is könnyebben megy majd.
Melyik helyzetben milyen könyveket hívhatunk segítségük? Lássunk néhány példát.
Nagyon sokan felnőtt fejjel is meg vannak győződve arról, hogy számukra a matematika egy teljesen érthetetlen, felfoghatatlan tudományág. Természetesen mindannyian mások vagyunk, ez a tantárgy azonban elsősorban a logikára, nem pedig a magolásra épül, ezért, ha jól választjuk meg a gyakorlófeladatokat, akkor a legtöbb gyermek életét jelentősen megkönnyíthetjük.
Ha egy első osztályossal akarjuk megszerettetni a matematika izgalmas világát, kezdjük a játékos feladatokkal: Pásztor Zsuzsanna Mese-szám-tan című könyve a 10-es és 20-as számkörben tartalmaz ilyen feladványokat, ráadásul a számokat a mesék világába helyezi, ezért a legkisebbek észre sem veszik majd, hogy játszva tanulnak – ki kell emelni azt is, hogy ez a kötet független, így mindegy, hogy az iskolában milyen módszerrel tanulnak a gyerekek, ezek a feladatok biztosan nem fogják összezavarni őket.
Léteznek ezen kívül specifikus, például a szorzást, összeadást vagy törteket magyarázó könyvek, valamint a kerettanterv anyagát követő munkafüzetek is: ide sorolhatjuk Nagyné Zombori Margit Matematika felmérő feladatlapjait, melyek osztályonként vásárolhatók meg, és még egy mérési módszert is tartalmaznak, melyek segítségével ellenőrizhetjük a fejlődés ütemét.
Ha az a helyzet áll elő, hogy a gyermeket azért nem köti le a matekóra, mert számára a feladatok már unalmasak, segíthetjük a további fejlődésüket Martin Gardner Legkedvesebb matematikai és logikai fejtörőim című kötetével, a tanulási nehézségekkel küzdőknek pedig Jenei Andrea Tanulási problémák – Matematika című könyve nyújthat támogatást.
Az olvasás szeretete az egész életünkre hatással van: aki gyakran vesz könyvet a kezébe, könnyebben tanul, tájékozottabb a világ dolgairól és egyszerűbben igazodik ki a mindennapokban is. A gyerekkori élmények ezt a szokást alapvetően meghatározhatják, így, ha valakinek nehézségei adódnak a betűk elsajátításával, a nyelvtani szabályok megértésével vagy az értő olvasással, az jó eséllyel nem fog hobbiként tekinteni a könyvekre, ezért nagyon fontos, hogy odafigyeljünk azokra a kisiskolásokra, akiknek a magyaróra okozza a legnagyobb gondokat.
A felkészülést már az óvodában megkezdhetjük, ilyenkor azonban természetesen még nem az olvasásra, hanem a szókincs bővítésére érdemes koncentrálni. Guido Wandrey Képes szótáram - Az óvodában című kötete segítségével megnevezhetjük a minket körülvevő világot és beszélgethetünk az egyes szavakról, ezzel észrevétlenül, játékosan felkészítve a kicsiket az iskolára. Később, alsó tagozatban választhatjuk Szőcsné Antal Irén Szókincsfejlesztő munkafüzetét, mely szintén játékos formában ismerteti meg a gyerekeket egyebek mellett az eszperente nyelvvel, az anagrammákkal vagy a szólásokkal.
Az iskola első éveiben előfordulhatnak betűtévesztések; ebben segíthet Gionné Kertész Julianna Betűszelídítő sorozata, melynek kötetei a legproblémásabb betűpárokat, kombinációkat segítenek elsajátítani. Ezeket a könyveket akkor is kézbe vehetjük, ha a hasonló problémákat még csak megelőzni szeretnénk, de a tanulási nehézségekkel, diszlexiával küzdő gyerekek is profitálhatnak belőlük.
Léteznek vonalvezetést, írásgyakorlást segítő kötetek, szövegalkotást fejlesztő gyakorlatokat tartalmazó munkafüzetek és természetesen a helyesírási hibák kijavítását célzó könyvek is, így tehát bármilyen problémánk merül fel, csak az ehhez leginkább passzoló segédanyagokat kell megtalálnunk.
Ha az iskola előtti hónapokban, esetleg az alsó tagozat első éveiben szeretnénk játékos formában fejleszteni a gyerekek különböző készségeit, érdemes megismerkedni a méltán népszerű Logico és LÜK-sorozatokkal.
A Logico feladatkártyákat minden gyerek élvezettel használja majd. A Festék, olló, építőkocka már 3 éves kortól alkalmazható gyakorlatokat tartalmaz az érzékelés, a koncentráció, a mennyiség és a színek területén; Az óra az idő fogalmát, az időtartam kiszámolását és az óra leolvasását, az Egy esztendő az állatok és növények éves ciklusait, az évszakokat, a hónapokat, a természet változását és az ünnepeket mutatja be, de vannak a számolást, a megfigyelést és észlelést vagy a logikus gondolkodást fejlesztő, esetleg a szinonimákat, az ábécérendet vagy éppen az élelmiszereket bemutató kötetek is.
A LÜK-könyvek célja a képességfejlesztés, az egyéni differenciálás, a tehetséggondozás és a felzárkóztatás: egy-egy kötetet akár az óvodások is használhatnak, ezek a gyakorlatsorok azonban elsősorban a kisiskolásokat célozzák meg. Játékosan ismertetik meg a kicsiket egyebek mellett a sík és a tér fogalmával, a római és az arab számokkal, a szólásokkal és közmondásokkal, a rövid és hosszú magán- és mássalhangzókkal, a j és ly betűkkel, a mértékegységekkel, a matematikai műveletekkel vagy éppen az angol nyelvvel: bármilyen terület javítását szeretnénk egy kicsit elősegíteni, a LÜK-könyvek között biztosan találunk egy megfelelő kötetet.
Az általános iskola utolsó évei gyakran már a felkészülésről szólnak, különösen akkor, ha a jó képességű gyerekek egy erősebb középiskolába készülnek. Ilyenkor érdemes célzottan azokat a tantárgyakat erősíteni, melyek a felvételi részét képezik: keressünk gyakorlófeladatokat, teszteket és próbavizsgákat tartalmazó köteteket, melyek jelentősen megkönnyíthetik a diákok számára a tanulási folyamatot.
A tanulás helye elsősorban az iskola, nem szabad lebecsülni azonban az otthoni környezet szerepét sem. A gyermekeknek csakis a szülők tudnak teljesen személyre szabottan, az igényeiknek, felmerülő nehézségeiknek megfelelően segítséget nyújtani, mivel azonban nem lehet mindenki képzett pedagógus, ehhez olykor segítségre is szükség van: ezt nyújtják a szakemberek által, kimondottan a gyerekek számára íródott fejlesztő könyvek – érdemes megismerkedni velük, hiszen ez a befektetés hosszú távon biztosan meg fog térülni.
Borító ár: A könyvön szereplő, a könyv kiadója által meghatározott ár
Korábbi ár: Az árcsökkenés alkalmazásának első napját megelőző legalább 30 napon belül alkalmazott legalacsonyabb ár
Aktuális online ár: A rendeléskor fizetendő ár
Várható ár: Az első megjelenéshez kapcsolódó várható online ár
A kedvezmények igénybevételéhez írja be a PEDIG weboldalon található webshop kódot a KELLO Webáruházba történő regisztráció során.