Vissza
0 Kosár
Nincs termék a bevásárlókosárban.
Keresés
Filters
Preferenciák
20%
Teljes leírás
Az orvos-író tollforgatói munkásságának egyik ismertetőjegye, hogy szívesen gondol újra vagy folytat, esetleg parafrazeál klasszikusokat; ilyen műve volt Az ember tragédiájának A budapesti színnel (201725206) történő „kiegészítése”. Ezúttal Dante fő művének, az Isteni színjátéknak jelenkori magyar viszonyokra alkalmazott változatát alkotta meg a maga groteszk modorában: a beteg bejárja a hazai egészségügy pokoli bugyrait. Aszalós Csongor három klasszikus szerző munkásságát idézi föl és ötvözi össze: Dante színművét, Villon balladáit és Petrarca szonettjeit, így alkotva meg a Medica commediát. A történet lényege, hogy a szerzőnek negyvenéves koráig – néhány másnaposság miatti gyöngélkedését leszámítva – soha nem volt komolyabb baja, ám egy nap ismeretlen eredetű rosszullét verte le, aminek rövidesen kiderült az oka: veseelégtelenség. Ezzel kezdetét veszi az egyes szám első személyű hős „pokoljárása”, amelynek fejezetei: A váróteremben; A vizsgálóban; A kórteremben; Az első nap; Betegek között; Az éjszaka – és így tovább, a 11. részig, A zárójelentés elkészültéig. A tercinában megírt enyhén ironikus, enyhén groteszk komédia minden fejezetéhez csatlakozik egy villoni ballada és/vagy komoly és komolykodó szonett a halálfélelemről, a kórházi szerelemről, a beteg küldözgetéséről, az öregedés jeleinek fölismeréséről vagy a hálapénzről. Egyik szonettjében (A kiégésről) az orvos-író fölöttébb hitelesen így ír a megfáradt doktorról: „Miért kér bárki segítséget tőlem? / A halálon már rég túl vagyok! / A pokol és a paradicsom előttem / nyitott kapu – már el nem ámulok”. Aszalós Csongor a világlíra legszebb hagyományaihoz nyúl, hogy a mai magyar egészségügyről őszintén, de kissé groteszk beállításban szóljon. Ilyen módon a tekintélyes klasszikus formák a jelenkor profán, esetleg kissé cinikus életérzését jelenítik meg. A kötet utolsó harmadának vegyes tartalmú fejezete (Örök feloldozás) darabjai között akad kulturális élmény inspirálta vers (Delacroix), a modernista költészeten gúnyolódó szonett (A szerkesztő epilógja), szerelmes hexameter (Hexameter – szerelemben) vagy éppen Áprily Lajos líráját idéző dal (Bordal). E fejezetben is egymást váltja és erősíti a tragikum és az abszurdba hajló, fonák módszerű ábrázolás: „Gyűrt mosolyból ráncbaszedve / ismét csillog a holdvilág. / Megszaggatott, kérges tenyerén / számtalanul hullnak a csillagok. / Fehér, gazos udvarunkban / egy szamár ordítva hempereg” (Borostyán). A szerző alig takargatott szándéka, hogy költészetével valamilyen harmóniát találjon a maga számára a jelen zavaros világában; versekben megnyilatkozó küzdelmét váltakozóan jellemzi az erős elszántság és a beletörődő irónia, a klasszicitás formáinak fölidézése és az abszurd, a groteszk látásmód felé nyitás. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"
Aszalós Csongor

Medica Commedia - Orvosi színjáték

Borító ár
1 400 Ft
Aktuális online ár
1 120 Ft
Termék részletes adatai
Szerző
Aszalós Csongor
ISBN
9786155743153
Nyelv
magyar
Megjelenés éve
2017
Méret
21 cm
Kiadó
Hungarovox
Cikkszám
3001032303
Alcím
orvosi színjáték és egyéb költemények

Darabszám
Teljes leírás
Az orvos-író tollforgatói munkásságának egyik ismertetőjegye, hogy szívesen gondol újra vagy folytat, esetleg parafrazeál klasszikusokat; ilyen műve volt Az ember tragédiájának A budapesti színnel (201725206) történő „kiegészítése”. Ezúttal Dante fő művének, az Isteni színjátéknak jelenkori magyar viszonyokra alkalmazott változatát alkotta meg a maga groteszk modorában: a beteg bejárja a hazai egészségügy pokoli bugyrait. Aszalós Csongor három klasszikus szerző munkásságát idézi föl és ötvözi össze: Dante színművét, Villon balladáit és Petrarca szonettjeit, így alkotva meg a Medica commediát. A történet lényege, hogy a szerzőnek negyvenéves koráig – néhány másnaposság miatti gyöngélkedését leszámítva – soha nem volt komolyabb baja, ám egy nap ismeretlen eredetű rosszullét verte le, aminek rövidesen kiderült az oka: veseelégtelenség. Ezzel kezdetét veszi az egyes szám első személyű hős „pokoljárása”, amelynek fejezetei: A váróteremben; A vizsgálóban; A kórteremben; Az első nap; Betegek között; Az éjszaka – és így tovább, a 11. részig, A zárójelentés elkészültéig. A tercinában megírt enyhén ironikus, enyhén groteszk komédia minden fejezetéhez csatlakozik egy villoni ballada és/vagy komoly és komolykodó szonett a halálfélelemről, a kórházi szerelemről, a beteg küldözgetéséről, az öregedés jeleinek fölismeréséről vagy a hálapénzről. Egyik szonettjében (A kiégésről) az orvos-író fölöttébb hitelesen így ír a megfáradt doktorról: „Miért kér bárki segítséget tőlem? / A halálon már rég túl vagyok! / A pokol és a paradicsom előttem / nyitott kapu – már el nem ámulok”. Aszalós Csongor a világlíra legszebb hagyományaihoz nyúl, hogy a mai magyar egészségügyről őszintén, de kissé groteszk beállításban szóljon. Ilyen módon a tekintélyes klasszikus formák a jelenkor profán, esetleg kissé cinikus életérzését jelenítik meg. A kötet utolsó harmadának vegyes tartalmú fejezete (Örök feloldozás) darabjai között akad kulturális élmény inspirálta vers (Delacroix), a modernista költészeten gúnyolódó szonett (A szerkesztő epilógja), szerelmes hexameter (Hexameter – szerelemben) vagy éppen Áprily Lajos líráját idéző dal (Bordal). E fejezetben is egymást váltja és erősíti a tragikum és az abszurdba hajló, fonák módszerű ábrázolás: „Gyűrt mosolyból ráncbaszedve / ismét csillog a holdvilág. / Megszaggatott, kérges tenyerén / számtalanul hullnak a csillagok. / Fehér, gazos udvarunkban / egy szamár ordítva hempereg” (Borostyán). A szerző alig takargatott szándéka, hogy költészetével valamilyen harmóniát találjon a maga számára a jelen zavaros világában; versekben megnyilatkozó küzdelmét váltakozóan jellemzi az erős elszántság és a beletörődő irónia, a klasszicitás formáinak fölidézése és az abszurd, a groteszk látásmód felé nyitás. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"