Vissza
0 Kosár
Nincs termék a bevásárlókosárban.
Keresés
Filters
Preferenciák
20%
Teljes leírás
Az orvos író több műfajú szerző, régebb óta ír verset és színpadi művet – ez a kis kötete is egy drámát és egy elbeszélő költeményt tartalmaz. A budapesti szín Madách fő művének, Az ember tragédiájának továbbgondolásával született, annak aktualizált kiegészítése. A darabban Ádám, a frissen megválasztott parlamenti képviselő naiv idealista, aki csakugyan annak tekinti a politikát, aminek lennie kellene, a közjó szolgálatának. Tanácsadója, Lucifer épp az ellenkezője, a politikai élet legmélyebb mocsarának tipikus alakja, cinikus machiavellista, gonosz érdekleső, folyton mesterkedő és rosszban sántikáló alak. Éva fura szerzet, kicsit butuska, és roppantul vonzzák a „trendi” dolgok – mint a feminizmus --, de tiszta szívű, szerethető nő. A színmű a Parlament folyosóin, üléstermében játszódik: itt vitáznak, alkudoznak, alakoskodnak a képviselők, a miniszterek, itt nyüzsögnek az újságírók, az ellenzéki aktivisták és mindenféle, magukat „civilnek” hazudó léhűtők. A mű sajátos dramaturgiája nem csupán a dialógusokból, de a szereplők, főként Lucifer, színpadról való kiszólásaiból is építkezik. Miközben a Parlamentben folyik a szócséplés, az országban forrong a hangulat, küszöbön áll a népfölkelés. Bár mindenki érzi, sejti, hogy közeleg a társadalmi robbanás, a képviselők, politikusok csaknem zavartalanul alkudoznak a maguk személyes hasznára. A darab végkicsengése: csak a tisztító vihar mentheti meg az országot. A budapesti szín hasonlóan ér véget, mint Madách alkotása: Ádám és Éva összekötik az életüket, mert egymásban találják meg életük értelmét. A kötet másik darabja az Emlékezni: csak fájdalom című elbeszélő költemény, amely 1919 nyarán, a proletárdiktatúra idején játszódik egy kiskunsági faluban. Az aratásra készülő parasztokat agitátorok keresik föl, és miközben az ország területéből egyre nagyobb darabokat hasítanak le a szomszéd országok, aközben a vörös kiküldöttek egymás ellen uszítják az embereket. Állandóan a provokálnak: a birtokosok, a papok, az értelmiségiek ellen izgatják a falusiakat, miközben azok tisztelik ezeket az embereket, és főként a földdel, a betakarítással akarnak foglalkozni. Az egyik gyűlésen a parasztok elzavarják a kiküldött agitátort, mire a helyszínre érkező Lenin-fiúk a statáriumra hivatkozva erőszakoskodnak, összeverik a papot, elítélik a módosabb gazdákat, a bírót, terrorizálják a lakosságot. A fővárosból jött pribékek egy helybéli újonc vörös katonával akarják agyonlövetni a papot, ám mivel a fiú képtelen gyilkolni, őt lövik agyon. A mű végére fordul a kocka: „Lecsüggesztett fejjel állnak vörös csillagos vitézek, / a proletár-öntudattal zokogva kegyelmet kérnek”. A szerző ekként summázza a tanácsköztársaság emberi tanulságát: „Emlékezni: csak fájdalom – ezt adta a forradalom!”, majd hitet tesz amellett, hogy csakis a békés, hasznos munka viheti előre az országot. Aszalós Csongor hagyományos, ütemező, rímes versformában beszél színművében a mai közéletről és a nemzet emlékezetének egy, mának is tanulságokat mutató gyászos fejezetéről. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"
Aszalós Csongor

A budapesti szín

Borító ár
1 400 Ft
Aktuális online ár
1 120 Ft
Termék részletes adatai
Szerző
Aszalós Csongor
ISBN
9789639864511
Nyelv
magyar
Megjelenés éve
2017
Méret
20 cm
Kiadó
3BT
Cikkszám
3001032304

Darabszám
Teljes leírás
Az orvos író több műfajú szerző, régebb óta ír verset és színpadi művet – ez a kis kötete is egy drámát és egy elbeszélő költeményt tartalmaz. A budapesti szín Madách fő művének, Az ember tragédiájának továbbgondolásával született, annak aktualizált kiegészítése. A darabban Ádám, a frissen megválasztott parlamenti képviselő naiv idealista, aki csakugyan annak tekinti a politikát, aminek lennie kellene, a közjó szolgálatának. Tanácsadója, Lucifer épp az ellenkezője, a politikai élet legmélyebb mocsarának tipikus alakja, cinikus machiavellista, gonosz érdekleső, folyton mesterkedő és rosszban sántikáló alak. Éva fura szerzet, kicsit butuska, és roppantul vonzzák a „trendi” dolgok – mint a feminizmus --, de tiszta szívű, szerethető nő. A színmű a Parlament folyosóin, üléstermében játszódik: itt vitáznak, alkudoznak, alakoskodnak a képviselők, a miniszterek, itt nyüzsögnek az újságírók, az ellenzéki aktivisták és mindenféle, magukat „civilnek” hazudó léhűtők. A mű sajátos dramaturgiája nem csupán a dialógusokból, de a szereplők, főként Lucifer, színpadról való kiszólásaiból is építkezik. Miközben a Parlamentben folyik a szócséplés, az országban forrong a hangulat, küszöbön áll a népfölkelés. Bár mindenki érzi, sejti, hogy közeleg a társadalmi robbanás, a képviselők, politikusok csaknem zavartalanul alkudoznak a maguk személyes hasznára. A darab végkicsengése: csak a tisztító vihar mentheti meg az országot. A budapesti szín hasonlóan ér véget, mint Madách alkotása: Ádám és Éva összekötik az életüket, mert egymásban találják meg életük értelmét. A kötet másik darabja az Emlékezni: csak fájdalom című elbeszélő költemény, amely 1919 nyarán, a proletárdiktatúra idején játszódik egy kiskunsági faluban. Az aratásra készülő parasztokat agitátorok keresik föl, és miközben az ország területéből egyre nagyobb darabokat hasítanak le a szomszéd országok, aközben a vörös kiküldöttek egymás ellen uszítják az embereket. Állandóan a provokálnak: a birtokosok, a papok, az értelmiségiek ellen izgatják a falusiakat, miközben azok tisztelik ezeket az embereket, és főként a földdel, a betakarítással akarnak foglalkozni. Az egyik gyűlésen a parasztok elzavarják a kiküldött agitátort, mire a helyszínre érkező Lenin-fiúk a statáriumra hivatkozva erőszakoskodnak, összeverik a papot, elítélik a módosabb gazdákat, a bírót, terrorizálják a lakosságot. A fővárosból jött pribékek egy helybéli újonc vörös katonával akarják agyonlövetni a papot, ám mivel a fiú képtelen gyilkolni, őt lövik agyon. A mű végére fordul a kocka: „Lecsüggesztett fejjel állnak vörös csillagos vitézek, / a proletár-öntudattal zokogva kegyelmet kérnek”. A szerző ekként summázza a tanácsköztársaság emberi tanulságát: „Emlékezni: csak fájdalom – ezt adta a forradalom!”, majd hitet tesz amellett, hogy csakis a békés, hasznos munka viheti előre az országot. Aszalós Csongor hagyományos, ütemező, rímes versformában beszél színművében a mai közéletről és a nemzet emlékezetének egy, mának is tanulságokat mutató gyászos fejezetéről. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"