Teljes leírás
Lehet a gyermeket gondolkodásra, érvelésre és problémamegoldásra tanítani... A szerző célja, hogy áttekintse azokat az elterjedt megközelítési módokat és módszereket, amelyek segítségével a gyermeket otthon és az iskolában megtanítjuk önállóan gondolkodni a szerző felvázolja a modern kor információs igénye és az oktatási gyakorlat között feszülő ellentétet. Miközben korunk egyre sürgetőbben igényli a kreatív, önállóan gondolkodó embereket, az iskolai oktatásra még mindig a meglévő ismeretek átadása, a tanítás a jellemző, ahol a pedagógiai követelmény. Miközben szinte úton útfélen intelligencia-teszteket töltetnek ki a gyermekekkel, úgyszólván figyelmen kívül marad az a kérdés, hogy mi maga az intelligencia. Holott sok kutatási eredmény feltárta már a gondolkodás mibenlétét és összetevőit, lehetővé téve ezzel a Erről, ezekről az eredményekről szól a Mi a gondolkodás? című fejezet, majd a különböző gondolkodási módokról, a Kreatív gondolkodás, a Kritikus gondolkodás, a Problémamegoldás mibenlétéről olvashatunk a következő fejezetekben. Az ismeretek elraktározása, rendszerezése és felhasználása az az eszköztár, melynek elsajátítása szükséges előfeltétele a gondolkodásnak, az információ feldolgozásának. Ezt tárgyalja a Gyarapodó eszköztár című rész, majd a kritikus, önálló gondolkodást serkentő Gyermekfilozófia mibenlétét és jelentőségét tárgyalja a szerző, abból kiindulva, hogy gyermekek született társalgók tulajdonságukat kiélhetik, megerősödik érvelő, bizonyítékot, okot kereső, magyarázó, rendszerező, értelmező képességük. A két utolsó fejezet a gondolkodás tanításának gyakorlatáról szól, amelynek lényege nem a különleges tantervben rejlik, meghatározó abban, hogy felismerjük a gyermekben rejlő lehetőségeket nyelv és matematika; Tanítsunk gondolkodni - minden tanórán). A szerző nem új módszereket ajánl kötetében, hanem a meglévő ismereteket összegzi. A pedagógusok és a szülők figyelmét felhívja, hogy az új évezred kreatív, önállóan gondolkodó embereket igényel, és megadja a lehetőséget a felnövekvő generációk felkészítésére. - Minden pedagógus és szülő fontos olvasmánya, de középiskolák hallgatóinak is ajánlható.