Vissza
0 Kosár
Nincs termék a bevásárlókosárban.
Keresés
Filters
Preferenciák
21%
Teljes leírás
Csík Mónika utóbbi hat évben keletkezett verseinek leggyakoribb témája az ember és a szülőföld, a versek rajzolata pedig egészen tárgyias, konkrét, miközben a szerző gyakran él az éles képváltásokkal, a merész képzettársításokkal. Erőssége a tárgyszerű megfogalmazás, amely olykor már definíciószerű kijelentés alakját ölti: „a test mívesen megformált üres edény” (Amikor a lélek láttatni engedi magát); „Csont és porckonstrukcióra épült / eklektikus templomban élek” (Konfesszió). Máskor a képelemek egymásra torlasztásával és gyors vágásokkal él, hogy a testről és a testiségről szóló mondandója igazán fölidéző hatású legyen: „alant porhószín vászonlepedő fakuló tükre, / ujjbeggyel dönteni ölmeleg hajlatok ívét / míg csöndül a testből gyűrt sóhaj, és / szemzugig süpped a hajnali árnyak mélye” (Performansz). Impresszionizmus és mikrorealizmus, a részletek pontos ábrázolása és a rendszerben való látás képessége, analitikus szemlélet és a nagy egész perspektívájának befogása, azaz valamiféle költői precizitás egyéníti Csík Mónika líráját. A testi lét valóságát, az emberi biológiai lény mivoltát gyors és éles váltású gondolattársításokkal, képátvitelekkel, képzettársításokkal emeli el a materiális szinttől, és transzponálja a gondolatiság, az elvontság és az általános szférájába (Hiszed; Körforgásban; Létállapot). Csík Mónika valóságlátásának jellemzője, hogy a világot egyetlen nagy rendszernek tekinti, működő organizmusnak véli, olyannak, mint egy lüktető nagyváros (Metropolisz). Úgy tekint az ember környezetére is, mint egy gépezetre, bonyolult szerkezetre, humanizált infrastruktúrára. A hajnal képe, az esőben ázó hegyoldalak látványa, a köd derengése, a „kifakult brokátra” emlékeztető égbolt – mind-mind a nagy természeti mechanizmus előállította jelenség. A költőnő pedig nagyon közelről, egyszerre analitikusan és mélyre nézőn vizsgálja a természetet (Apránként oldva). Számos versének témája a délvidéki, vajdasági táj (Flamingók a Palics-parton), a gyümölcsös kertek (Délután körtefával), a városszéli terület (Ez egy ilyen környék) vagy épp a dűlőút (Hazafelé). Vagyis rálát az egészre, de szívesen bíbelődik a részletekkel: „A hajnali köd fátyolszerűen / hull a tájra nesztelenül, / terhe alatt épp csak meghajolnak / a füvek, virágszirmok vetnek / enyhe ráncot, pocsolyák / tükrében halványul el / a fák koronájának árnya” (Matrózok nyomában). Színek és árnyalatok, hangok és neszek, mozdulatok és rezdülések, a könnycsepp kibuggyanása és a szív lüktetése, mind az élet jele, a természet működésének megannyi jelképe. Csík Mónika precíz leírásaiból, a nagy szerkezetek térlátásából épülnek föl a versek, amelyek – a kötet címének megfelelően – a terek határait is kijelölik, és a téren belül élő ember létét analizálják. Szabad versei a pontos, elemző látásmód testet öltött alakzatai kortárs délvidéki magyar lírában. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"
Csík Mónika (1978-);Korsós Karolina (1997-)

Térhatárok

Borító ár
1 600 Ft
Aktuális online ár
1 264 Ft
Termék részletes adatai
Szerző
Csík Mónika (1978-);Korsós Karolina (1997-)
ISBN
9788688971256
Nyelv
magyar
Megjelenés éve
2016
Méret
18 cm
Kiadó
Életjel
Cikkszám
3001028558
Alcím
versek

Darabszám
Teljes leírás
Csík Mónika utóbbi hat évben keletkezett verseinek leggyakoribb témája az ember és a szülőföld, a versek rajzolata pedig egészen tárgyias, konkrét, miközben a szerző gyakran él az éles képváltásokkal, a merész képzettársításokkal. Erőssége a tárgyszerű megfogalmazás, amely olykor már definíciószerű kijelentés alakját ölti: „a test mívesen megformált üres edény” (Amikor a lélek láttatni engedi magát); „Csont és porckonstrukcióra épült / eklektikus templomban élek” (Konfesszió). Máskor a képelemek egymásra torlasztásával és gyors vágásokkal él, hogy a testről és a testiségről szóló mondandója igazán fölidéző hatású legyen: „alant porhószín vászonlepedő fakuló tükre, / ujjbeggyel dönteni ölmeleg hajlatok ívét / míg csöndül a testből gyűrt sóhaj, és / szemzugig süpped a hajnali árnyak mélye” (Performansz). Impresszionizmus és mikrorealizmus, a részletek pontos ábrázolása és a rendszerben való látás képessége, analitikus szemlélet és a nagy egész perspektívájának befogása, azaz valamiféle költői precizitás egyéníti Csík Mónika líráját. A testi lét valóságát, az emberi biológiai lény mivoltát gyors és éles váltású gondolattársításokkal, képátvitelekkel, képzettársításokkal emeli el a materiális szinttől, és transzponálja a gondolatiság, az elvontság és az általános szférájába (Hiszed; Körforgásban; Létállapot). Csík Mónika valóságlátásának jellemzője, hogy a világot egyetlen nagy rendszernek tekinti, működő organizmusnak véli, olyannak, mint egy lüktető nagyváros (Metropolisz). Úgy tekint az ember környezetére is, mint egy gépezetre, bonyolult szerkezetre, humanizált infrastruktúrára. A hajnal képe, az esőben ázó hegyoldalak látványa, a köd derengése, a „kifakult brokátra” emlékeztető égbolt – mind-mind a nagy természeti mechanizmus előállította jelenség. A költőnő pedig nagyon közelről, egyszerre analitikusan és mélyre nézőn vizsgálja a természetet (Apránként oldva). Számos versének témája a délvidéki, vajdasági táj (Flamingók a Palics-parton), a gyümölcsös kertek (Délután körtefával), a városszéli terület (Ez egy ilyen környék) vagy épp a dűlőút (Hazafelé). Vagyis rálát az egészre, de szívesen bíbelődik a részletekkel: „A hajnali köd fátyolszerűen / hull a tájra nesztelenül, / terhe alatt épp csak meghajolnak / a füvek, virágszirmok vetnek / enyhe ráncot, pocsolyák / tükrében halványul el / a fák koronájának árnya” (Matrózok nyomában). Színek és árnyalatok, hangok és neszek, mozdulatok és rezdülések, a könnycsepp kibuggyanása és a szív lüktetése, mind az élet jele, a természet működésének megannyi jelképe. Csík Mónika precíz leírásaiból, a nagy szerkezetek térlátásából épülnek föl a versek, amelyek – a kötet címének megfelelően – a terek határait is kijelölik, és a téren belül élő ember létét analizálják. Szabad versei a pontos, elemző látásmód testet öltött alakzatai kortárs délvidéki magyar lírában. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"