Vissza
0 Kosár
Nincs termék a bevásárlókosárban.
Keresés
Filters
Preferenciák
20%
Teljes leírás
Losonczi Léna hagyományos költői témáihoz ragaszkodva újra és újra a természet szépségéről, a hazaszeretet érzéséről, jelent alakító szándékairól és a jövőért érzett aggodalmairól, valamint istenhitéről vall. Jelzett témáit vonultatják föl válogatáskötetének cikluscímei is: Közelben; Távolban; Évszakok; Itthon, jelezve, hogy a maga köré figyelő, a környezetét belsővé avató lírai ego milyen tér-idő koordinátákban fogalmazza meg gondolatait és érzéseit. E koordináták nagy tereket fognak be: a legszűkebb környezettől a tenger végtelenjéig. Az előbbiről így beszél: „Zöld burokban, / mint a kopáncsos dió, / élek / fák ölelésében, / hárs-illatok bódításában, / nyári napsugárban, / szellő simításban / - szívemben hálával” (Zöldben). Vagyis Losonczi Léna a maga szűk versterrénumát egyetlen lélegzettel látomássá, végtelenné tágítja, miközben pontosan tudja, a maga egyszemélyes létébe zártan él. A mikrokörnyezet végtelenné avatásához az eszköze a környezetében való föloldódás, ahogy írja: „Egyedül a csendben eggyé válok a természettel. / Testem fatörzzsé merevül. / A langy sugár-simogatásban fürdik / a szűrődő fényben” (Eggyé válva). De van szava a végtelen távlatok megéneklésére is, ahogyan az Adria kékesszürke vizét csodálja (A tengernél), ahogyan Svájc hófödte csúcsait bámulja (Násztánc), vagy a görög partok múltat idéző mítoszairól szól (Mitikus ködben). Akár a szűkebb, akár a tágabb környezetét ábrázolja, mindig a tájban, a természetben találja meg költői témáit, egy kert zöld tónusában, a vadgesztenyefa alatt, a folyóparton találja meg igazi önmagát, saját életét, itt érzi beteljesülni szépre vágyását: „A telek alján ülök egyedül / E zöld zsongásban a szív felderül” (Április). A költői szubjektum szinte föloldódik a természetben, eggyé válik a természettel, így maga is része lesz a meglátott szépségnek, harmóniának. E szépség ideje pedig természetesen a pillanat, a meglátott szépség röpke idejének rögzítése, és épp ez adja Losonczi Léna költészetének jellegzetes karakterét (Idő; Képzelet; Pillanat; Pillangó-vendég; Nyári zene). Verseinek alaphelyzete egyszerű: a költő áll a természet, a teremtett világ egy kitüntetett pontján, megragadja a látvány szépsége, és ő boldogan fölolvad ebben, azonosul vele, majd hálát ad Istennek a felejthetetlen élményért (Hajnali etüd). Ez a természeti ihletésű tájszemlélet, ez a spirituális távlatú tájábrázolás sokszor egészen konkrét helyhez kötöttséggel jelenik meg a versekben (Szabolcs; Mogyoróska; A horányi Duna-parton; Szatmári falu; Szoboszlói emlék). Akár közeli, akár távoli, akár konkrét, akár átlényegített tájat jelenít meg, valamennyiben meglátja a Teremtő keze nyomát, isteni elgondolását. Ahogyan a költőt is az értől az óceánig vezető lírikusi útján is mindig Isten vezeti, vagy a természet megőrzésének aggodalma készteti megszólalásra (Őszi kép; Óda a fákhoz; Memento mori!). Losonczi Léna lírája a természet iránt érzett áhítat poétikailag nem hibátlan, de hiteles kifejeződése. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"
Losonczi Léna (1943-)

Örvendező csendek

Borító ár
1 800 Ft
Aktuális online ár
1 440 Ft
Termék részletes adatai
Szerző
Losonczi Léna (1943-)
ISBN
9786155066528
Egyéb szerzőség
Meszlényi Balázs (ill.)
Nyelv
magyar
Megjelenés éve
2017
Méret
21 cm
Kiadó
Uránusz
Cikkszám
3001033199
Alcím
válogatott versek

Darabszám
Teljes leírás
Losonczi Léna hagyományos költői témáihoz ragaszkodva újra és újra a természet szépségéről, a hazaszeretet érzéséről, jelent alakító szándékairól és a jövőért érzett aggodalmairól, valamint istenhitéről vall. Jelzett témáit vonultatják föl válogatáskötetének cikluscímei is: Közelben; Távolban; Évszakok; Itthon, jelezve, hogy a maga köré figyelő, a környezetét belsővé avató lírai ego milyen tér-idő koordinátákban fogalmazza meg gondolatait és érzéseit. E koordináták nagy tereket fognak be: a legszűkebb környezettől a tenger végtelenjéig. Az előbbiről így beszél: „Zöld burokban, / mint a kopáncsos dió, / élek / fák ölelésében, / hárs-illatok bódításában, / nyári napsugárban, / szellő simításban / - szívemben hálával” (Zöldben). Vagyis Losonczi Léna a maga szűk versterrénumát egyetlen lélegzettel látomássá, végtelenné tágítja, miközben pontosan tudja, a maga egyszemélyes létébe zártan él. A mikrokörnyezet végtelenné avatásához az eszköze a környezetében való föloldódás, ahogy írja: „Egyedül a csendben eggyé válok a természettel. / Testem fatörzzsé merevül. / A langy sugár-simogatásban fürdik / a szűrődő fényben” (Eggyé válva). De van szava a végtelen távlatok megéneklésére is, ahogyan az Adria kékesszürke vizét csodálja (A tengernél), ahogyan Svájc hófödte csúcsait bámulja (Násztánc), vagy a görög partok múltat idéző mítoszairól szól (Mitikus ködben). Akár a szűkebb, akár a tágabb környezetét ábrázolja, mindig a tájban, a természetben találja meg költői témáit, egy kert zöld tónusában, a vadgesztenyefa alatt, a folyóparton találja meg igazi önmagát, saját életét, itt érzi beteljesülni szépre vágyását: „A telek alján ülök egyedül / E zöld zsongásban a szív felderül” (Április). A költői szubjektum szinte föloldódik a természetben, eggyé válik a természettel, így maga is része lesz a meglátott szépségnek, harmóniának. E szépség ideje pedig természetesen a pillanat, a meglátott szépség röpke idejének rögzítése, és épp ez adja Losonczi Léna költészetének jellegzetes karakterét (Idő; Képzelet; Pillanat; Pillangó-vendég; Nyári zene). Verseinek alaphelyzete egyszerű: a költő áll a természet, a teremtett világ egy kitüntetett pontján, megragadja a látvány szépsége, és ő boldogan fölolvad ebben, azonosul vele, majd hálát ad Istennek a felejthetetlen élményért (Hajnali etüd). Ez a természeti ihletésű tájszemlélet, ez a spirituális távlatú tájábrázolás sokszor egészen konkrét helyhez kötöttséggel jelenik meg a versekben (Szabolcs; Mogyoróska; A horányi Duna-parton; Szatmári falu; Szoboszlói emlék). Akár közeli, akár távoli, akár konkrét, akár átlényegített tájat jelenít meg, valamennyiben meglátja a Teremtő keze nyomát, isteni elgondolását. Ahogyan a költőt is az értől az óceánig vezető lírikusi útján is mindig Isten vezeti, vagy a természet megőrzésének aggodalma készteti megszólalásra (Őszi kép; Óda a fákhoz; Memento mori!). Losonczi Léna lírája a természet iránt érzett áhítat poétikailag nem hibátlan, de hiteles kifejeződése. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"