Vissza
0 Kosár
Nincs termék a bevásárlókosárban.
Keresés
Filters
Preferenciák
21%
Teljes leírás
2016 nyarán Tusványoson az erdélyi szórványoktatás problémáját megtárgyalandó, kerekasztal-beszélgetésre gyűltek össze a témában készült kötet szerkesztői, Barna Gergő, Kapitány Balázs, Kiss Tamás, Márton János és Toró Tibor. Az eszmecserén közös szerkesztésében megjelent Iskolák veszélyben. Tanulmányok a Székelyföldön kívüli magyar oktatás helyzetéről című kötetben található kutatások eredményeit ismertették. A kötet az Iskolák veszélyben program keretében folyó munkából ad rövid válogatást. A kutatás 2012 és 2015 között működött, célja pedig az volt, hogy – a tudományos normák és szabályok betartásával – hidat építsen a szociológiai, statisztikai alapkutatások és a szórványoktatás mindennapos gyakorlati oktatásszervezési problémái közé. A vizsgálat saját kezdeményezésre indult, miután a 2011-es népszámlálás eredményeivel szembesült a magyar oktatáspolitika. Ezek az eredmények igen élesen világítottak rá az erdélyi magyar népességfejlődés kétarcúságára. Az eredmények a székelyföldi tömbterületeken, illetve a vegyesen lakott Partium nagy részén a magyar népesség mérsékelt, az országos átlagot nem meghaladó fogyását, illetve a nemzetiségi összetétel stabilitását mutatták. Másrészről azonban Erdély kiterjedt szórványterületein, illetve több vegyes lakosságú településen egy, a korábbi várakozásokhoz képest is drámai demográfiai eróziót tükröztek. Az eredmények láttán adódott a kérdés, hogy egy ennyire gyorsan romló demográfiai környezetben meddig és hogyan tarthatók fenn azok az intézmények, amelyek a magyar közösség újratermelődését szolgálják. Mintegy háromszáz iskolát kerestek fel, ahol több mint háromszáz interjút készítettek, és az összegyűjtött adatok alapján megállapították, hogy százharminc oktatási intézmény van jelenleg komoly veszélyben, a magyar nyelven is oktató iskolák 15 százaléka, mintegy 3500 tanulóval. Negyven helyszínen a közelmúltban szűnt meg a magyar tannyelvű oktatás, és évente 8-10 újabb bezárás, összevonás nehezíti a helyzetet. A végkövetkeztetés szerint a legnagyobb gondot nem a felső szintekről érkező negatív hozzáállás jelenti, hanem sokkal inkább a rendszerszintű, valamint az egyéni problémákban kell keresni az okot. A színes térképvázlatokkal, valamint fekete-fehér diagramokkal és táblázatokkal illusztrált kötet román és angol nyelvű összefoglalóval zárul. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"

Iskolák veszélyben

Borító ár
7 500 Ft
Aktuális online ár
5 925 Ft
Termék részletes adatai
ISBN
9786068377414
Egyéb szerzőség
Horváth István (1966-) (szerk.);Jakab Albert Zsolt (1979-) (szerk.);Institutul pentru Studierea Problemelor Minorităţilor Naţionale (Cluj-Napoca) (közread.)
Nyelv
magyar
Megjelenés éve
2016
Méret
377 p. : ill., részben színes ; 25 cm
Kiadó
Nemz. Kisebbségkut. Int.
Cikkszám
3001027921
Alcím
tanulmányok a Székelyföldön kívüli magyar oktatás helyzetéről
Sorozatcím
A sokszínűség alakzatai

Darabszám
Teljes leírás
2016 nyarán Tusványoson az erdélyi szórványoktatás problémáját megtárgyalandó, kerekasztal-beszélgetésre gyűltek össze a témában készült kötet szerkesztői, Barna Gergő, Kapitány Balázs, Kiss Tamás, Márton János és Toró Tibor. Az eszmecserén közös szerkesztésében megjelent Iskolák veszélyben. Tanulmányok a Székelyföldön kívüli magyar oktatás helyzetéről című kötetben található kutatások eredményeit ismertették. A kötet az Iskolák veszélyben program keretében folyó munkából ad rövid válogatást. A kutatás 2012 és 2015 között működött, célja pedig az volt, hogy – a tudományos normák és szabályok betartásával – hidat építsen a szociológiai, statisztikai alapkutatások és a szórványoktatás mindennapos gyakorlati oktatásszervezési problémái közé. A vizsgálat saját kezdeményezésre indult, miután a 2011-es népszámlálás eredményeivel szembesült a magyar oktatáspolitika. Ezek az eredmények igen élesen világítottak rá az erdélyi magyar népességfejlődés kétarcúságára. Az eredmények a székelyföldi tömbterületeken, illetve a vegyesen lakott Partium nagy részén a magyar népesség mérsékelt, az országos átlagot nem meghaladó fogyását, illetve a nemzetiségi összetétel stabilitását mutatták. Másrészről azonban Erdély kiterjedt szórványterületein, illetve több vegyes lakosságú településen egy, a korábbi várakozásokhoz képest is drámai demográfiai eróziót tükröztek. Az eredmények láttán adódott a kérdés, hogy egy ennyire gyorsan romló demográfiai környezetben meddig és hogyan tarthatók fenn azok az intézmények, amelyek a magyar közösség újratermelődését szolgálják. Mintegy háromszáz iskolát kerestek fel, ahol több mint háromszáz interjút készítettek, és az összegyűjtött adatok alapján megállapították, hogy százharminc oktatási intézmény van jelenleg komoly veszélyben, a magyar nyelven is oktató iskolák 15 százaléka, mintegy 3500 tanulóval. Negyven helyszínen a közelmúltban szűnt meg a magyar tannyelvű oktatás, és évente 8-10 újabb bezárás, összevonás nehezíti a helyzetet. A végkövetkeztetés szerint a legnagyobb gondot nem a felső szintekről érkező negatív hozzáállás jelenti, hanem sokkal inkább a rendszerszintű, valamint az egyéni problémákban kell keresni az okot. A színes térképvázlatokkal, valamint fekete-fehér diagramokkal és táblázatokkal illusztrált kötet román és angol nyelvű összefoglalóval zárul. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"