Teljes leírás
Gondolati fürgeség és nyelvi leleményesség jellemzi Weisz Anett kidolgozott költészetét, amelynek legtöbb darabjában ugyan önmagáról szól, de nem igazán vallomásként, inkább valamilyen kívülállásból fakadó objektivitással, természetes távolságtartással és fanyar humorral. A távolságtartás bevett módszere az irónia, erre utal kis kötete első ciklusának címével is: Mondat lennék – szóköz vagyok. Valóság- és önszemléletét, valamint irályát egyaránt az irónia jellemzi, amivel képes fölmutatni versvilága összes megjelenített momentumának fordítottját, fonákját is. Úgy látja, ahol régen palota állt, ott most üres telek húzódik (Pegazus); nem akar sietősen járni az élet útján, mégis, amikor hátrapillant, már el is múlt harminc év (Harminc év); két írásjel között élve mondat szeretne lenni, mégis csak szóköz lehet (Szóköz). Weisz Anett természetes megszólalási módja a vers; gondolatai szinte maguktól öltenek versformát, ritmust, rímet, szinte maguktól keletkeznek elgondolkodtató, mégis szórakoztató strófái: „Merj egy üstbe némi heringlevet, / szórj bele sót, rímet és kész az oldat, / lassan forrald, míg a múzsa nevet, / adj hozzá ütemet és teliholdat” (Boszorkányszonett). A zenei hatású sorok és csattanós rímek súlyos gondolatokat fejezhetnek ki: az Éden elvesztése miatti fájdalmat (Száműzetés), a jó szándék kisiklása miatti aggodalmat (A gyönge fohásza). Gondolati konstrukciói leginkább ellentétekre, kettősségekre épülnek, ezeket utolérhetetlen nyelvi fantáziával avatja természetes harmóniává, csiszoltan stilizált verssé: „Lennél te híd, / lennék szakadék” (Te a híd); „Te kertész, én / kertben dudva” (Egy szólam); „Ki lesz a tűz után parázs, / hamuban hagyott varázs?” (Ki kapja el). Minden életmozzanatnak a színe és fonákja együtt jelenik meg a költő világában, és Weisz Anett ezt természetesnek tartja, számára épp így kerek a világ, mintha ars poeticát fogalmazna: „Egy habókos életének / bolond dala ez az ének” (Habókos dal). Második verses kötete az ironikusan távolságtartó, ellentételező gondolkodás és a játékos formakezelés találkozásából született, ahol a klasszikus toposzok, versalakzatok, poétikai megoldások adnak elbűvölő formát a világot fonákjáról is bemutató iróniának. Miniatűr pillanatképeket és perspektivikus látványokat ránt össze, mély gondolatokat mutat föl, hogy aztán szinte gyermeki módon alakítsa sorai ritmusát: „Ülünk álmaink sámliján. / Körbefonlak, mint a lián. / Cellánk körül csend oson / sárpatájú táltoson” (Részemmé). Weisz Anett egyéni-egyedi hangzású költészete különálló, vonzó színfolt a mai fiatal költők munkásságában. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"