Vissza
0 Kosár
Nincs termék a bevásárlókosárban.
Keresés
Filters
Preferenciák
10%
Teljes leírás
Sokféleképpen próbálták már meghatározni a radikális, pacifista filozófus, Gustav Landauer (1870–1919) szellemi-politikai alapállását: nevezték szocialista anarchistának, neoromantikus szocialistának, világi messianistának és vallásos ateistának, abban azonban a baloldali ideológiák minden krónikása egyetért, hogy Landauer nem csupán a német-zsidó szellemtörténet jellegzetes alakja volt, hanem az anarchizmus egyik legjelentékenyebb teoretikusa is. Nehéz volna felsorolni, hogy Walter Benjamin, Ernst Bloch, Hermann Hesse vagy Paul Celan mellett ki mindenkire hatott misztikus anarchizmusa. A szocialista szervezetekben és bohém körökben egyaránt otthonosan mozgó Landauer mind a német állami hatóságokat, mind az intézményesült munkásmozgalmat kihívta maga ellen, hiszen egyszerre volt békepárti mozgalmár és a marxizmus kérlelhetetlen bírálója. Nagy ihletettséggel megírt, A forradalom című értekezésének kulcsfogalmai a „szellem”, a „közösség”, illetve a minden forradalmi cselekvés hajtóerejét képező „utópizmus”. Landauer felfogásában a történelem a minden önkénytől mentes, tehát az anarchiával egylényegű szocializmus felé való törekvés; a megváltást azonban nem a munkáspártoktól, hanem a szabad, kiteljesedett egyének alkotta organikus társulásoktól, a személyközi viszonyok megújulásától remélte. Ennek az eljövendő közösségiségnek az előképét látta a középkor bonyolultan rétegzett társadalomszerveződésében, amelyről némiképp idealizált képet festve ugyan, de meggyőzően bizonyítja, hogy nagyobb szabadság és bensőségesebb lelkiség jellemezte, ily módon pedig hatékonyabban vetett gátat a zsarnokságnak, mint azt a mindenkori modernitás önhittsége látni engedte.

Gustav Landauer

A forradalom

Borító ár
4 750 Ft
Kötött ár
4 275 Ft
Termék részletes adatai
Szerző
Gustav Landauer
ISBN
9786158104432
Kiadás pontos dátuma
2025.07.28
Kiadó
Qadmon
Cikkszám
3001094577

Darabszám
Teljes leírás
Sokféleképpen próbálták már meghatározni a radikális, pacifista filozófus, Gustav Landauer (1870–1919) szellemi-politikai alapállását: nevezték szocialista anarchistának, neoromantikus szocialistának, világi messianistának és vallásos ateistának, abban azonban a baloldali ideológiák minden krónikása egyetért, hogy Landauer nem csupán a német-zsidó szellemtörténet jellegzetes alakja volt, hanem az anarchizmus egyik legjelentékenyebb teoretikusa is. Nehéz volna felsorolni, hogy Walter Benjamin, Ernst Bloch, Hermann Hesse vagy Paul Celan mellett ki mindenkire hatott misztikus anarchizmusa. A szocialista szervezetekben és bohém körökben egyaránt otthonosan mozgó Landauer mind a német állami hatóságokat, mind az intézményesült munkásmozgalmat kihívta maga ellen, hiszen egyszerre volt békepárti mozgalmár és a marxizmus kérlelhetetlen bírálója. Nagy ihletettséggel megírt, A forradalom című értekezésének kulcsfogalmai a „szellem”, a „közösség”, illetve a minden forradalmi cselekvés hajtóerejét képező „utópizmus”. Landauer felfogásában a történelem a minden önkénytől mentes, tehát az anarchiával egylényegű szocializmus felé való törekvés; a megváltást azonban nem a munkáspártoktól, hanem a szabad, kiteljesedett egyének alkotta organikus társulásoktól, a személyközi viszonyok megújulásától remélte. Ennek az eljövendő közösségiségnek az előképét látta a középkor bonyolultan rétegzett társadalomszerveződésében, amelyről némiképp idealizált képet festve ugyan, de meggyőzően bizonyítja, hogy nagyobb szabadság és bensőségesebb lelkiség jellemezte, ily módon pedig hatékonyabban vetett gátat a zsarnokságnak, mint azt a mindenkori modernitás önhittsége látni engedte.