Vissza
0 Kosár
Nincs termék a bevásárlókosárban.
Keresés
Filters
Preferenciák
Teljes leírás
Az erdélyi költő, Fekete Vince válogatásában készült antológia a 2010 és 2012 között, a magyar kulturális tárca által ösztöndíjban részesített határon túli magyar szerzők munkáiból ad közelebbről meg nem határozott szempontú válogatást. Az Ünnepi Könyvhétre megjelent kötet több tekintetben sajátosnak nevezhető a hozzá hasonló válogatásokhoz képest, például abban, hogy nemcsak verseket és elbeszéléseket közöl, de regényrészleteket, tanulmányokat, kritikákat és műfordításokat is. Abban viszont nagyon is egységes, hogy szinte csak a határon túli magyar irodalom fiatal nemzedékeinek tagjait vonultatja föl, a közép- vagy idősebb nemzedék alkotói legföljebb mutatóban vannak jelen (Király László, Tőzsér Árpád). A 39 szerző többsége a negyvenes éveiben jár, vagyis még pályafutása első felében tart, tehát a szerkesztő vélhetően arra akart rámutatni, hogy az elkövetkező évtizedekben ez a társaság lesz a „derékhad” az erdélyi, a felvidéki, a délvidéki és a kárpátaljai, illetőleg az egyetemes magyar irodalomban. Az erdélyi Forrás második nemzedékének kiemelkedő költője, Király László néhány verse nyitja az antológiát, érzékeltetve az időbeli folytonosságot, a nemzedékek közötti kapcsolatok szükségességét, egyben talán a hangfölütést is megadva (Készülődés Pazsgába). Utána sorra következnek a jövendő derékhad alkotóinak munkái: a délvidéki Benedek Miklós történelmi reminiszcenciákat hordozó hosszú versei, az ugyancsak erdélyi Vida Gábor történelmi ihletésű novellája, a felvidéki Vida Gergely expresszív versei. A székely öniróniát képviseli Muszka Sándor (Transzszilván látlelet), és az ő munkáját követi nyomban Páll Zita kritikája Muszka Sándor korábbi köteteiről. Mesés történetekkel van jelen az erdélyi Máté Angi és Molnár Vilmos; talányos vers-triptichont alkotott Csík Mónika, aki a román nemzeti színek (kék, sárga, piros) szerint idézi föl a maga rapszodikus-töredékes emlékképeit, fragmentált élményeit Juliette Binoche szerepalakításától az ódon tárgyak listáján át egy szoba leírásáig. A délvidéki Bencsik Orsolya családregény részletét közli (Akció van!). A kárpátaljai Hidi Tünde Balla D. Károly, Vári Fábián László, Penckófer János alkotásait elemzi azzal a szándékkal, hogy kimutassa az ezredforduló utáni kárpátaljai magyar irodalom főbb tendenciáit, például azzal a tanulsággal, hogy a líra korábbi egyeduralma megtört, és ma a prózai műfajok kivirulásának, bő termésének lehetünk tanúi. Igen erőteljes költőegyéniségek mutatkoznak be a magyarországi olvasók előtt: a gondolatritmikus nyomatékú verseket alkotó Jánk Károly, az impresszionista képekkel dolgozó Varga Melinda, vagy a míves költőként bemutatkozó Papp Attila Zsolt. Ez a válogatás a már említett Hidi Melinda azon vélekedését támasztja alá, hogy a próza virulensebb műfajnak látszik a határon túli magyar irodalomban, mint a korábban egyértelműen vezető műnem, a líra. Nagy szépirodalmi gyűjteményekben kaphat helyet a dokumentumértékű kötet, amely az „itt és most” állapotában ad keresztmetszetet a következő évtizedek egyetemes magyar irodalmában fontos szerepet betöltő harmincas-negyvenes nemzedék képességeiről. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"

Térhatárok

Aktuális online ár
1 200 Ft
Termék részletes adatai
ISBN
9789639985643
Egyéb szerzőség
Fekete Vince (1965-) (vál., szerk.)
Nyelv
magyar
Megjelenés éve
cop. 2014
Egyéb információk
19 cm
Kiadó
Kortárs
Cikkszám
3000233449
Alcím
határon túli magyar írók antológiája

Darabszám
Teljes leírás
Az erdélyi költő, Fekete Vince válogatásában készült antológia a 2010 és 2012 között, a magyar kulturális tárca által ösztöndíjban részesített határon túli magyar szerzők munkáiból ad közelebbről meg nem határozott szempontú válogatást. Az Ünnepi Könyvhétre megjelent kötet több tekintetben sajátosnak nevezhető a hozzá hasonló válogatásokhoz képest, például abban, hogy nemcsak verseket és elbeszéléseket közöl, de regényrészleteket, tanulmányokat, kritikákat és műfordításokat is. Abban viszont nagyon is egységes, hogy szinte csak a határon túli magyar irodalom fiatal nemzedékeinek tagjait vonultatja föl, a közép- vagy idősebb nemzedék alkotói legföljebb mutatóban vannak jelen (Király László, Tőzsér Árpád). A 39 szerző többsége a negyvenes éveiben jár, vagyis még pályafutása első felében tart, tehát a szerkesztő vélhetően arra akart rámutatni, hogy az elkövetkező évtizedekben ez a társaság lesz a „derékhad” az erdélyi, a felvidéki, a délvidéki és a kárpátaljai, illetőleg az egyetemes magyar irodalomban. Az erdélyi Forrás második nemzedékének kiemelkedő költője, Király László néhány verse nyitja az antológiát, érzékeltetve az időbeli folytonosságot, a nemzedékek közötti kapcsolatok szükségességét, egyben talán a hangfölütést is megadva (Készülődés Pazsgába). Utána sorra következnek a jövendő derékhad alkotóinak munkái: a délvidéki Benedek Miklós történelmi reminiszcenciákat hordozó hosszú versei, az ugyancsak erdélyi Vida Gábor történelmi ihletésű novellája, a felvidéki Vida Gergely expresszív versei. A székely öniróniát képviseli Muszka Sándor (Transzszilván látlelet), és az ő munkáját követi nyomban Páll Zita kritikája Muszka Sándor korábbi köteteiről. Mesés történetekkel van jelen az erdélyi Máté Angi és Molnár Vilmos; talányos vers-triptichont alkotott Csík Mónika, aki a román nemzeti színek (kék, sárga, piros) szerint idézi föl a maga rapszodikus-töredékes emlékképeit, fragmentált élményeit Juliette Binoche szerepalakításától az ódon tárgyak listáján át egy szoba leírásáig. A délvidéki Bencsik Orsolya családregény részletét közli (Akció van!). A kárpátaljai Hidi Tünde Balla D. Károly, Vári Fábián László, Penckófer János alkotásait elemzi azzal a szándékkal, hogy kimutassa az ezredforduló utáni kárpátaljai magyar irodalom főbb tendenciáit, például azzal a tanulsággal, hogy a líra korábbi egyeduralma megtört, és ma a prózai műfajok kivirulásának, bő termésének lehetünk tanúi. Igen erőteljes költőegyéniségek mutatkoznak be a magyarországi olvasók előtt: a gondolatritmikus nyomatékú verseket alkotó Jánk Károly, az impresszionista képekkel dolgozó Varga Melinda, vagy a míves költőként bemutatkozó Papp Attila Zsolt. Ez a válogatás a már említett Hidi Melinda azon vélekedését támasztja alá, hogy a próza virulensebb műfajnak látszik a határon túli magyar irodalomban, mint a korábban egyértelműen vezető műnem, a líra. Nagy szépirodalmi gyűjteményekben kaphat helyet a dokumentumértékű kötet, amely az „itt és most” állapotában ad keresztmetszetet a következő évtizedek egyetemes magyar irodalmában fontos szerepet betöltő harmincas-negyvenes nemzedék képességeiről. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"