Vissza
0 Kosár
Nincs termék a bevásárlókosárban.
Keresés
Filters
Preferenciák
20%
Teljes leírás
Ottlik Géza művei kultikus szerepbe kerültek az irodalmi köztudatban, miközben maga az alkotó kínosan ügyelt arra, hogy távol maradjon a kultúrpolitikai szerepléstől. Legendásan zárkózott ember volt, mégis tudatosan ápolta a maga kultuszát. Utóélete is kettős: műveiről egyöntetűen a legnagyobb elismerés hangján szól a kritika és az irodalomtörténet, miközben a neve a zajló irodalmi polémiákban elvétve merül föl. Műve középiskolai tananyag, de életművének szinte semmiféle hatása nincs a 20-21. század fordulójának magyar prózairodalmára. Munkásságának elszánt rajongói vannak vagy olyan fanyalgói, lebecsülői, akik még az Iskola a határon szerzőségét is kétségbe vonják. Thimár Attila e kötetbe gyűjtött nyolc tanulmánya, esszéje bizonyosan nem tudja föloldani az Ottlik nevéhez köthető ellentmondásokat, de ráirányítja az életművére a figyelmet, éspedig oly módon, hogy kijelöli azokat a fontos kérdéseket, amelyek egyrészt hozzájárulhatnak a fönti ellentmondások föloldásához, másrészt, amelyek nemcsak az Ottlik-oeuvre szempontjából, de a 20. század második fele honi prózairodalmának tekintetében is végiggondolandók. A szerző az Ottlik-tematika sokszínűségét is fölmutatva egy-egy kérdésben igyekszik mélyre ásni. Mindjárt az első dolgozatban (Ottlik és a csillagok) annak a Nemes Nagy Ágnesnek tulajdonított megállapításnak jár utána, miszerint Ottlik egyáltalán nem értett a versekhez; ragyogó szellemével, heves érvelésével leplezte tájékozatlanságát. Ezt a témát folytatva (Ottlik és a vers) áttekintést ad az írónak a költészettel kapcsolatos gondolatairól, amelyek - kissé paradox módon - Próza című kötetében, némileg szétszórtan, szerepelnek, mégis koherens egészet mutatnak. Az Ottlik-recepció kiterjedt kérdéskörében elemzi, miért és miként tekintette Tandori Dezső mesterének az írót (Tandori és Ottlik). Ugyancsak az Ottlik-művek befogadását vizsgálja egy hosszabb tanulmányban ("Ha halálom után vihetem magammal, amit még festeni szeretnék"), kitérve az Ottlik-kultusz még véget nem ért történetére is. A szerző külön írásban elemzi Ottlik műveinek önéletrajzi vonatkozásait (Az életrajz fogságában), kitér Ottlik és a tömegmédia viszonyára (Rádió Ottlik) foglalkozik az oeuvre dekonstrukciójának, átértelmezésének lehetőségével, éspedig az író Hajónapló című műve elemzése keretében. A kötetet egy fiktív beszélgetés (Visszaérkeztél hát Budára...) zárja, amelyben Thimár Attila budai kötöttségeiről faggatja képzelt módon a nagy írót, eközben folyvást a Buda című regényre reflektál az "interjú" készítője. A szerző szándéka, azaz a kötet egészének hivatása, hogy a 20. század végén oly nagyra becsült Ottlik Géza életművét, annak recepciójával együtt valamiképp "áttolja" a 21. század irodalmi köztudatába, mert - véleménye szerint - az oeuvre üzenete éppen a 21. századra mutat, annak szól. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"
Thimár Attila (1969-)

Budának szemtanúja vagyok

Raktári szám: 9789633491218
Borító ár
2 900 Ft
Aktuális online ár
2 320 Ft
Termék részletes adatai
Szerző
Thimár Attila (1969-)
ISBN
9789633491218
Nyelv
magyar
Megjelenés éve
cop. 2015
Méret
20 cm
Kiadó
Holnap
Cikkszám
3000244149
Alcím
tanulmányok Ottlik prózájáról

Darabszám
Teljes leírás
Ottlik Géza művei kultikus szerepbe kerültek az irodalmi köztudatban, miközben maga az alkotó kínosan ügyelt arra, hogy távol maradjon a kultúrpolitikai szerepléstől. Legendásan zárkózott ember volt, mégis tudatosan ápolta a maga kultuszát. Utóélete is kettős: műveiről egyöntetűen a legnagyobb elismerés hangján szól a kritika és az irodalomtörténet, miközben a neve a zajló irodalmi polémiákban elvétve merül föl. Műve középiskolai tananyag, de életművének szinte semmiféle hatása nincs a 20-21. század fordulójának magyar prózairodalmára. Munkásságának elszánt rajongói vannak vagy olyan fanyalgói, lebecsülői, akik még az Iskola a határon szerzőségét is kétségbe vonják. Thimár Attila e kötetbe gyűjtött nyolc tanulmánya, esszéje bizonyosan nem tudja föloldani az Ottlik nevéhez köthető ellentmondásokat, de ráirányítja az életművére a figyelmet, éspedig oly módon, hogy kijelöli azokat a fontos kérdéseket, amelyek egyrészt hozzájárulhatnak a fönti ellentmondások föloldásához, másrészt, amelyek nemcsak az Ottlik-oeuvre szempontjából, de a 20. század második fele honi prózairodalmának tekintetében is végiggondolandók. A szerző az Ottlik-tematika sokszínűségét is fölmutatva egy-egy kérdésben igyekszik mélyre ásni. Mindjárt az első dolgozatban (Ottlik és a csillagok) annak a Nemes Nagy Ágnesnek tulajdonított megállapításnak jár utána, miszerint Ottlik egyáltalán nem értett a versekhez; ragyogó szellemével, heves érvelésével leplezte tájékozatlanságát. Ezt a témát folytatva (Ottlik és a vers) áttekintést ad az írónak a költészettel kapcsolatos gondolatairól, amelyek - kissé paradox módon - Próza című kötetében, némileg szétszórtan, szerepelnek, mégis koherens egészet mutatnak. Az Ottlik-recepció kiterjedt kérdéskörében elemzi, miért és miként tekintette Tandori Dezső mesterének az írót (Tandori és Ottlik). Ugyancsak az Ottlik-művek befogadását vizsgálja egy hosszabb tanulmányban ("Ha halálom után vihetem magammal, amit még festeni szeretnék"), kitérve az Ottlik-kultusz még véget nem ért történetére is. A szerző külön írásban elemzi Ottlik műveinek önéletrajzi vonatkozásait (Az életrajz fogságában), kitér Ottlik és a tömegmédia viszonyára (Rádió Ottlik) foglalkozik az oeuvre dekonstrukciójának, átértelmezésének lehetőségével, éspedig az író Hajónapló című műve elemzése keretében. A kötetet egy fiktív beszélgetés (Visszaérkeztél hát Budára...) zárja, amelyben Thimár Attila budai kötöttségeiről faggatja képzelt módon a nagy írót, eközben folyvást a Buda című regényre reflektál az "interjú" készítője. A szerző szándéka, azaz a kötet egészének hivatása, hogy a 20. század végén oly nagyra becsült Ottlik Géza életművét, annak recepciójával együtt valamiképp "áttolja" a 21. század irodalmi köztudatába, mert - véleménye szerint - az oeuvre üzenete éppen a 21. századra mutat, annak szól. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"