Teljes leírás
Csukás István örökérvényű gondolata szerint „a gyerekeknek ugyanúgy kell írni, mint a felnőtteknek, csak jobban”. Nos, ezt az ajánlást egészen bizonyos, hogy ismerték a hiányt pótló remek kötet szerzői, akik a mai magyar gyermek- és ifjúsági irodalom kézkönyvét alkották meg. A könyv előszavában Hermann Zoltán rövid leírását adja a gyermekkönyvkiadás és a gyermekirodalom alig kétszáz éves történetének. Majd a közelmúlt és napjaink gyermekkönyvkiadását pásztázva, arra a megállapításra jut, hogy a könyvpiacról hiányzik a rendszeres gyermekkönyv-kritika, mert többnyire csak recenzió formájában kerül ismertetésre egy-egy könyv, ám ezek a tájékoztatók leginkább promóciós célokat szolgálnak. A rendszerváltozás utáni esztendőkben, főként az évezredet átlépve számos olyan, a gyermekkönyvekkel foglalkozó szervezet (pl.: Magyar Gyermekkönyvkiadók Egyesülete, Magyar Gyermekkönyv Fórum, előbb IBBY majd HUBBY) alakult, amely elsődleges céljának tekintette a gyermekeknek szánt könyvekkel és a gyermekirodalommal való foglalkozást. Az Országos Széchenyi Könyvtárban pedig egy remek, gyermekirodalmi, online adatbázis épül, amely naprakészen tájékoztatja az érdeklődőket az újonnan megjelent könyvekről. Jelen kötet szerzői kettős céllal foglalták kötetbe tanulmányaikat. Egyfelől a Fiatal Írók Szövetségének, 2011-ben indult Mesebeszéd című szimpózium sorozatában felmerülő kérdésekre kívántak válaszolni, gyakorlati, útmutatót, segítséget adni tanítóknak, tanároknak, gyermek-könyvtárosoknak és a szülőknek is, hogy a megszerzett tudás birtokában valamennyien az olvasott szöveget értő, és az olvasást szerető gyermekeket neveljenek. Másfelől azonban egyfajta iránytűként is működik a könyv, segítve a gyermekirodalommal foglalkozók tájékozódását napjaink hatalmas könyvkínálatában. A négy nagy egységre (Történetiség a jelen kontextusaiban; A meséről; Young adult, tabuk és gender; Látvány, képiség, vizualitás) osztott ismeretek szerzői valamennyien a téma jó ismerői, szakemberek, akik többek között a magyar mesekutatás kezdeteiről, a hagyományos és népmesemondásról, a tündérmesékről, a kötelező olvasmányok problematikájáról, az olvasóvá nevelés hazai és nemzetközi gyakorlatáról, valamint a tabutémákról és a gyermekkönyvek illusztrációiról is szólnak. A témához szorosan kapcsolódó, tájékoztató bibliográfiával kiegészített értékes kötetnek ott a helye valamennyi gyermek- és iskolai könyvtárban, de a szülők és pedagógusok megkülönböztetett figyelmére is érdemes. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"