Vissza
0 Kosár
Nincs termék a bevásárlókosárban.
Keresés
Filters
Preferenciák
25%
Teljes leírás
Az egy kötetbe fogott nagymonográfia és szöveggyűjtemény szó szerint hiánypótló irodalomtörténeti kézikönyv, amelynek összeállítását legalább két súlyos tényező indokolta. Az első és alapvető történelmi tény, hogy 1920 óta a magyar és a magyarországi irodalom határai nem esnek egybe; Trianon után az elcsatolt területeken (kiváltképp Erdélyben) igen jelentős magyar irodalom bontakozott ki, viszont a külhoni irodalmak teljesítményéről a hazai közvélemény alig kapott tájékoztatást. A második szempont irodalomtörténeti jellegű, éspedig az, hogy az 1908-ban megjelent Nyugat, amely az irodalmi modernség megtestesítője volt, nemcsak termékenyítőleg hatott irodalmunkra, de torzítóan is, azzal, ahogy a folyóirat írótábora kisajátította a maga számára az irodalmi megújulás és a valódi értékteremtés fogalmait, egyedül magát nevezve ki a progresszió és a valódi esztétikum letéteményesének. Ez az egyoldalú szemlélet még az ezredforduló után is hatott, hiszen a Szegedy-Maszák Mihály és Veres András által szerkesztett A magyar irodalom történetei I-II. (2007) ezt a szemléletet képviselte, miközben mellőzte a konzervatív fölfogású, nemzeti elkötelezettségű, népi ihletésű irányzatokat és alkotókat. Ezzel szemben e kötet főszerkesztője, Takaró Mihály azt vallja, hogy a 20. század teljes magyar irodalma három pillérre épül: a szabadkőműves befolyás alatt álló és alapvetően liberális fölfogású Nyugat (1908–1941) képviselte irányra, a keresztény, nemzeti, konzervatív pólusra, amelyet a Herczeg Ferenc-féle Új Idők (1894–1944) jelenített meg, végül az erdélyi magyar irodalomra, amelynek legfontosabb orgánumai a Pásztortűz (1921–1941) és az Erdélyi Helikon (1928–1941) voltak. E hármas fölosztás szerint épül föl a kötet első része, az Irodalomtörténeti kézikönyv, amely két-két időmetszetben (1920–1945, 1945–1990) tárgyalja a magyarországi és az erdélyi literatúrát. Valamennyi korszak- és területi fejezet előbb áttekintést ad a szóban forgó időszak irodalmának főbb irányzatairól, írócsoportjairól, majd a kiemelkedő életművet produkáló alkotók önálló alfejezetei következnek, így például az 1920 és 1845 közötti hazai irodalom vonatkozásában a korábban mellőzött Herczeg Ferenc, Tormay Cécile, Szabó Dezső és Sinka István; a két világháború közötti erdélyi literatúrából Áprily Lajos, Tompa László, Reményik Sándor, Dsida Jenő, Kós Károly, Kuncz Aladár, Nyírő József, Bánffy Miklós, Wass Albert és Tamási Áron – tehát korántsem csak a konzervatív szemléletű alkotók. Egy-egy rövid összefoglaló fejezet megemlékezik a kárpátaljai és a felvidéki magyar irodalom jelenségeiről és kevésszer emlegetett íróiról, költőiről. A függelékbe kerültek a kelet-közép-európai rendszerváltozások utáni évtizedek irodalmainak ugyancsak területi szempontú összefoglalói, illetve a szakirodalmi bibliográfia. A vaskos kötet második fele a csaknem 400 oldalas Szöveggyűjtemény, ahol az 1920-as évek elejétől az ezredfordulóig terjedő közel száz év olyan alkotóitól vett szemelvények olvashatók, akiket a nagy irodalomtörténeti összefoglalások eddig mellőztek vagy nem jelentőségüknek megfelelően, esetleg torzító módon tárgyaltak; magyarországi vonatkozásban például Herczeg Ferenc, Szabó Dezső, Sánta Ferenc, Utassy József; Erdélyből Tompa László, Nyírő József, Wass Albert; Kárpátaljáról Tamás Mihály és Kovács Vilmos; Felvidékről Mécs László; Délvidékről Szirmai Károly, Német István vagy Tari István. A súlyos kötet anyaga végül is úgy épül föl, ahogyan a 20. század egyik legjelentősebb irodalomtudósa, Horváth János mondta: „Mert hisz’ a mi kérdésünk csak az lehet, mikor mit tartottak irodalomnak, nem az, hogy mi mit ta

Kárpát-medencei magyar irodalom 1920-tól az ezredfordulóig

Borító ár
7 900 Ft
Aktuális online ár
5 925 Ft
Termék részletes adatai
ISBN
9788081600548
Egyéb szerzőség
Takaró Mihály (1954-) (szerk.)
Nyelv
magyar
Megjelenés éve
cop. 2017
Méret
792 o.
Kiadó
Méry Ratio
Cikkszám
3001028463
Alcím
irodalomtörténeti kézikönyv és szöveggyűjtemény

Darabszám
Teljes leírás
Az egy kötetbe fogott nagymonográfia és szöveggyűjtemény szó szerint hiánypótló irodalomtörténeti kézikönyv, amelynek összeállítását legalább két súlyos tényező indokolta. Az első és alapvető történelmi tény, hogy 1920 óta a magyar és a magyarországi irodalom határai nem esnek egybe; Trianon után az elcsatolt területeken (kiváltképp Erdélyben) igen jelentős magyar irodalom bontakozott ki, viszont a külhoni irodalmak teljesítményéről a hazai közvélemény alig kapott tájékoztatást. A második szempont irodalomtörténeti jellegű, éspedig az, hogy az 1908-ban megjelent Nyugat, amely az irodalmi modernség megtestesítője volt, nemcsak termékenyítőleg hatott irodalmunkra, de torzítóan is, azzal, ahogy a folyóirat írótábora kisajátította a maga számára az irodalmi megújulás és a valódi értékteremtés fogalmait, egyedül magát nevezve ki a progresszió és a valódi esztétikum letéteményesének. Ez az egyoldalú szemlélet még az ezredforduló után is hatott, hiszen a Szegedy-Maszák Mihály és Veres András által szerkesztett A magyar irodalom történetei I-II. (2007) ezt a szemléletet képviselte, miközben mellőzte a konzervatív fölfogású, nemzeti elkötelezettségű, népi ihletésű irányzatokat és alkotókat. Ezzel szemben e kötet főszerkesztője, Takaró Mihály azt vallja, hogy a 20. század teljes magyar irodalma három pillérre épül: a szabadkőműves befolyás alatt álló és alapvetően liberális fölfogású Nyugat (1908–1941) képviselte irányra, a keresztény, nemzeti, konzervatív pólusra, amelyet a Herczeg Ferenc-féle Új Idők (1894–1944) jelenített meg, végül az erdélyi magyar irodalomra, amelynek legfontosabb orgánumai a Pásztortűz (1921–1941) és az Erdélyi Helikon (1928–1941) voltak. E hármas fölosztás szerint épül föl a kötet első része, az Irodalomtörténeti kézikönyv, amely két-két időmetszetben (1920–1945, 1945–1990) tárgyalja a magyarországi és az erdélyi literatúrát. Valamennyi korszak- és területi fejezet előbb áttekintést ad a szóban forgó időszak irodalmának főbb irányzatairól, írócsoportjairól, majd a kiemelkedő életművet produkáló alkotók önálló alfejezetei következnek, így például az 1920 és 1845 közötti hazai irodalom vonatkozásában a korábban mellőzött Herczeg Ferenc, Tormay Cécile, Szabó Dezső és Sinka István; a két világháború közötti erdélyi literatúrából Áprily Lajos, Tompa László, Reményik Sándor, Dsida Jenő, Kós Károly, Kuncz Aladár, Nyírő József, Bánffy Miklós, Wass Albert és Tamási Áron – tehát korántsem csak a konzervatív szemléletű alkotók. Egy-egy rövid összefoglaló fejezet megemlékezik a kárpátaljai és a felvidéki magyar irodalom jelenségeiről és kevésszer emlegetett íróiról, költőiről. A függelékbe kerültek a kelet-közép-európai rendszerváltozások utáni évtizedek irodalmainak ugyancsak területi szempontú összefoglalói, illetve a szakirodalmi bibliográfia. A vaskos kötet második fele a csaknem 400 oldalas Szöveggyűjtemény, ahol az 1920-as évek elejétől az ezredfordulóig terjedő közel száz év olyan alkotóitól vett szemelvények olvashatók, akiket a nagy irodalomtörténeti összefoglalások eddig mellőztek vagy nem jelentőségüknek megfelelően, esetleg torzító módon tárgyaltak; magyarországi vonatkozásban például Herczeg Ferenc, Szabó Dezső, Sánta Ferenc, Utassy József; Erdélyből Tompa László, Nyírő József, Wass Albert; Kárpátaljáról Tamás Mihály és Kovács Vilmos; Felvidékről Mécs László; Délvidékről Szirmai Károly, Német István vagy Tari István. A súlyos kötet anyaga végül is úgy épül föl, ahogyan a 20. század egyik legjelentősebb irodalomtudósa, Horváth János mondta: „Mert hisz’ a mi kérdésünk csak az lehet, mikor mit tartottak irodalomnak, nem az, hogy mi mit ta