Vissza
0 Kosár
Nincs termék a bevásárlókosárban.
Keresés
Filters
Preferenciák
20%
Teljes leírás
A magyar nemzeti szellemű emigráció legtermékenyebb és legkövetkezetesbb, élete utolsó szakaszában Amerikában alkotó képviselőjének életművét bemutató sorozat újabb kötete biblikus párhuzamok segítségével mutatja be a második világháborút követő szovjet-orosz 'felszabadítás' történetét. A Kárpátok hegygerince által övezett völgyben fekvő, elszigetelt kis magyar falu életét a második világháború eseményei nem zavarták meg közvetlenül. Lakói békésen végezték dolgukat a közeli ezüstbányában, legeltették juhaikat a hegyi tisztásokon vagy szenet égettek a maguk építette kemencékben. Közösségükben az Istentől tanult törvények szabták meg a rendet, Isten nevében irányította őket a Bíró. Feladatát mindenki tudta és jól végezte: Dominik a csősz, Samu, a zsidó boltos és cigány inasa, Piluc, Pattanás, a sírásó, Lidi néne, a bába vagy éppen Tromka, a falu nagygazdája, és Peles, a bányaúr. A változás és vele a rontás a boltos Samu régen a városba ment fiával, Emánuellel érkezett meg. Emánuel vagy ahogyan korábban becézték, Manóka úrfi a 'hatalmas Szovjet Birodalom felszabadító hadseregének' apostolaként tért haza szülöfalujába, ahol a béke és igazság korszakának eljövetelét hirdette meg, híveket azonban csak a falu dologtalan, lusta és erkölcstelen kivetettjei között talált. A nyomába özönlö szovjet hadsereg nyormort, üldözést és terrort hozott az Isteni törvények helyett, így a falukö;zösség nem fogadta el az Új Megváltó tanait: előbb öntudatlanul, majd értékeinek védelmében már szervezetten szegült szembe a hódítókkal. A regény a kis közösség eszmélését és kudarcra ítélt lázadását beszéli el, miközben bemutatja egy magyarságát és hagyományait még érintetlenül őrző falu mindennapjait. Egy olyan társadalmat, amely az együttélés-egymásrautaltság következtében nemcsak a létét szervező törvények megtartására képes, de - éppen ebből az egymásrautaltságból merítve erőt -, a védekezésre is. A falu közössége előbb az új re ndnek behódoló, azt kiszolgáló árulókat bélyegzi meg (Samu kitagadja politizáló fiát, a Bíró nem adja áldását lánya és a szovjet kapitány házasságához), majd végső ellenállásként megkísérli megsemmisíteni a megélhetést biztosító ezüstbányát. Az Új Rend bosszúja nem marad el: szabályosan megsemmisítik a közösséget. A tragédia biblikus betetőzéseként azonban Isten akaratából - a bányában elapad az ezüst, így a meghódított falu új élete nem indulhat el. A történelmi eseményeket 'alulnézetből' bemutató regény az Isteni megbocsátás szép példázatával fejeződik be: a faluba sok-sok év múltán koldusként visszatérő Emánuelt társukká fogadják a hegyre menekült, ott régi-új életet kezdő egykori pásztorok. A valaha az új idők apostolaként megbélyegzett zsidó boltosfiú végleg annak a közösségnek a tagja lesz, amely eszméken és ideológiákon túl az élet törvényeinek rendeli csak alá magát: a minden borzalmon felülemelkedő emberi közösség vitathatatlan törvényeinek.
Wass Albert (1908-1998)

Az antikrisztus és pásztorok (KV)

Borító ár
1 780 Ft
Aktuális online ár
1 424 Ft
Termék részletes adatai
Szerző
Wass Albert (1908-1998)
ISBN
9639472328, 9789639472327
Nyelv
magyar
Megjelenés éve
2003, cop. 2001
Méret
21 cm
Kiadó
Kráter Műhely Egyes.
Cikkszám
3000002072
Alcím
regény

Darabszám
Teljes leírás
A magyar nemzeti szellemű emigráció legtermékenyebb és legkövetkezetesbb, élete utolsó szakaszában Amerikában alkotó képviselőjének életművét bemutató sorozat újabb kötete biblikus párhuzamok segítségével mutatja be a második világháborút követő szovjet-orosz 'felszabadítás' történetét. A Kárpátok hegygerince által övezett völgyben fekvő, elszigetelt kis magyar falu életét a második világháború eseményei nem zavarták meg közvetlenül. Lakói békésen végezték dolgukat a közeli ezüstbányában, legeltették juhaikat a hegyi tisztásokon vagy szenet égettek a maguk építette kemencékben. Közösségükben az Istentől tanult törvények szabták meg a rendet, Isten nevében irányította őket a Bíró. Feladatát mindenki tudta és jól végezte: Dominik a csősz, Samu, a zsidó boltos és cigány inasa, Piluc, Pattanás, a sírásó, Lidi néne, a bába vagy éppen Tromka, a falu nagygazdája, és Peles, a bányaúr. A változás és vele a rontás a boltos Samu régen a városba ment fiával, Emánuellel érkezett meg. Emánuel vagy ahogyan korábban becézték, Manóka úrfi a 'hatalmas Szovjet Birodalom felszabadító hadseregének' apostolaként tért haza szülöfalujába, ahol a béke és igazság korszakának eljövetelét hirdette meg, híveket azonban csak a falu dologtalan, lusta és erkölcstelen kivetettjei között talált. A nyomába özönlö szovjet hadsereg nyormort, üldözést és terrort hozott az Isteni törvények helyett, így a falukö;zösség nem fogadta el az Új Megváltó tanait: előbb öntudatlanul, majd értékeinek védelmében már szervezetten szegült szembe a hódítókkal. A regény a kis közösség eszmélését és kudarcra ítélt lázadását beszéli el, miközben bemutatja egy magyarságát és hagyományait még érintetlenül őrző falu mindennapjait. Egy olyan társadalmat, amely az együttélés-egymásrautaltság következtében nemcsak a létét szervező törvények megtartására képes, de - éppen ebből az egymásrautaltságból merítve erőt -, a védekezésre is. A falu közössége előbb az új re ndnek behódoló, azt kiszolgáló árulókat bélyegzi meg (Samu kitagadja politizáló fiát, a Bíró nem adja áldását lánya és a szovjet kapitány házasságához), majd végső ellenállásként megkísérli megsemmisíteni a megélhetést biztosító ezüstbányát. Az Új Rend bosszúja nem marad el: szabályosan megsemmisítik a közösséget. A tragédia biblikus betetőzéseként azonban Isten akaratából - a bányában elapad az ezüst, így a meghódított falu új élete nem indulhat el. A történelmi eseményeket 'alulnézetből' bemutató regény az Isteni megbocsátás szép példázatával fejeződik be: a faluba sok-sok év múltán koldusként visszatérő Emánuelt társukká fogadják a hegyre menekült, ott régi-új életet kezdő egykori pásztorok. A valaha az új idők apostolaként megbélyegzett zsidó boltosfiú végleg annak a közösségnek a tagja lesz, amely eszméken és ideológiákon túl az élet törvényeinek rendeli csak alá magát: a minden borzalmon felülemelkedő emberi közösség vitathatatlan törvényeinek.