Vissza
0 Kosár
Nincs termék a bevásárlókosárban.
Keresés
Filters
Preferenciák
25%
Teljes leírás
Kelemen Lajos következetesen lemond minden olyan hagyományos poétikai eszközről (műfaji norma, versmérték, strófatagolás, rímképlet), amely elterelheti az olvasó figyelmét a mondandóról; a direkt versbeszéd szinte kényszeríti a befogadót, hogy a „csupasz” szövegre koncentráljon. Ezért a költő úgy tesz, mintha egyáltalán nem érdekelné a forma, a stílus, a versnyelv, és szinte tagolatlanul illeszti egymás mellé, egymás alá szintagmáit, képeit, félmondatait. A pillanatokat, benyomásokat, látványelemeket és érzéseket rögzítő éles képek a vers egészét tekintve mégis a nagyobb egység mozaikdarabkáinak tűnnek föl. A kötet anyagába bevezető Hangolás című vers egy égerfa lombjáról vijjogva fölröppenő vércse rajzával – inkább odavetett vázlatával – kezdődik, hogy a költő néhány sor múltán már a határok feszegetéséről, a természet zenéjéről, végül tér és idő „megjavításának”, azaz kitágításának lehetőségéről szóljon. Kelemen Lajos költészete eszközeit tekintve – kis túlzással – tagadása mindannak, amit hagyományosan poézisnek nevezünk; ellenben mestermunka abban a tekintetben, hogyan lehet keresetlen szavakkal, eszköztelenül, látszólag össze sem függő szószerkezetekkel, magukban álló metaforákkal, hasonlatokkal villanásnyi idő alatt a végtelen perspektíváját kinyitni. Ahogyan a „jókor jött hajótörésről” (Ahogyan, Robinson, bejössz), Isten figyelő tekintetéről (Eddzük a tudatosságot), álmairól (Ködkürt) és a lyukas tetejű labirintusról (Kevert tananyag) ír, abban benne bujkál a világmindenség és az ember belső univerzuma, anélkül, hogy a költő lelkesült és nagy szavakat használna. Szinte romantikus képtől – a sűrű, sötét erdőtől – indít, hogy a vers morális mondandóját a végtelen határáig vigye el (Mese ez?), vagy a vijjogó madár röptének fölvillantása az angyali béke áhításáig jut el (Lehet angyal). Kelemen Lajos számos motívuma – a vijjogó madár, a természet neszezése, az antropomorfizált Isten alakja, a finoman szóló, halk zene --, ismétlődő szófordulata szakadozott sorokban, csapongó gondolatokban, rapszodikus érzelmekben jelenik meg, ezek mégis valamiképp magukban hordják a nagyobb versegység építőkockájának szerepét, ezzel Babits Mihály érzelmi érzékenysége és Fodor András vagy Kalász Márton konkrétsága ötvöződik sajátos módon Kelemen Lajos műveiben. Hasonló módon, ügyesen keveri a fogalmiságot a képiséggel, a reálist a fiktívvel, az ódont a maival, és ezek variálása, egymásba való áttűnése gondolatilag tovább fokozza a szaggatottságból adódó feszültséget: „de ahogy a félajtó // csendülve nyílik, s hamar a kinti fény / barmok farára esik, istálló / párás falára // ím a bizonyosság” (Karácsonyi fantázia). A költő az értékét vesztett külvilágot veszélyes helyként érzékeli, főképp, mert e világ, szűk, véges, zegzugos, ő meg éppen szeretne megszabadulni a végesség tudatától. Versei a bezárva élő ember szaggatott kiáltásai, de ebben a helyzetben nem is annyira az ember számít – hiszen a lírai alany alig van jelen a versekben --, hanem a szabadság vágya, a határtalanság képzete, amely – paradox mód – biztonságérzetet ad a bezártság, a szűkösség ellenében. Ez a gondolat magyarázza a kötet címét: Csak a minden elég. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"
Kelemen Lajos (1954-)

Csakis a minden elég - versek

Borító ár
1 600 Ft
Aktuális online ár
1 200 Ft
Termék részletes adatai
Szerző
Kelemen Lajos (1954-)
ISBN
9786155195433
Nyelv
magyar
Megjelenés éve
2017
Méret
21 cm
Kiadó
M. Napló
Cikkszám
3001031640

Darabszám
Teljes leírás
Kelemen Lajos következetesen lemond minden olyan hagyományos poétikai eszközről (műfaji norma, versmérték, strófatagolás, rímképlet), amely elterelheti az olvasó figyelmét a mondandóról; a direkt versbeszéd szinte kényszeríti a befogadót, hogy a „csupasz” szövegre koncentráljon. Ezért a költő úgy tesz, mintha egyáltalán nem érdekelné a forma, a stílus, a versnyelv, és szinte tagolatlanul illeszti egymás mellé, egymás alá szintagmáit, képeit, félmondatait. A pillanatokat, benyomásokat, látványelemeket és érzéseket rögzítő éles képek a vers egészét tekintve mégis a nagyobb egység mozaikdarabkáinak tűnnek föl. A kötet anyagába bevezető Hangolás című vers egy égerfa lombjáról vijjogva fölröppenő vércse rajzával – inkább odavetett vázlatával – kezdődik, hogy a költő néhány sor múltán már a határok feszegetéséről, a természet zenéjéről, végül tér és idő „megjavításának”, azaz kitágításának lehetőségéről szóljon. Kelemen Lajos költészete eszközeit tekintve – kis túlzással – tagadása mindannak, amit hagyományosan poézisnek nevezünk; ellenben mestermunka abban a tekintetben, hogyan lehet keresetlen szavakkal, eszköztelenül, látszólag össze sem függő szószerkezetekkel, magukban álló metaforákkal, hasonlatokkal villanásnyi idő alatt a végtelen perspektíváját kinyitni. Ahogyan a „jókor jött hajótörésről” (Ahogyan, Robinson, bejössz), Isten figyelő tekintetéről (Eddzük a tudatosságot), álmairól (Ködkürt) és a lyukas tetejű labirintusról (Kevert tananyag) ír, abban benne bujkál a világmindenség és az ember belső univerzuma, anélkül, hogy a költő lelkesült és nagy szavakat használna. Szinte romantikus képtől – a sűrű, sötét erdőtől – indít, hogy a vers morális mondandóját a végtelen határáig vigye el (Mese ez?), vagy a vijjogó madár röptének fölvillantása az angyali béke áhításáig jut el (Lehet angyal). Kelemen Lajos számos motívuma – a vijjogó madár, a természet neszezése, az antropomorfizált Isten alakja, a finoman szóló, halk zene --, ismétlődő szófordulata szakadozott sorokban, csapongó gondolatokban, rapszodikus érzelmekben jelenik meg, ezek mégis valamiképp magukban hordják a nagyobb versegység építőkockájának szerepét, ezzel Babits Mihály érzelmi érzékenysége és Fodor András vagy Kalász Márton konkrétsága ötvöződik sajátos módon Kelemen Lajos műveiben. Hasonló módon, ügyesen keveri a fogalmiságot a képiséggel, a reálist a fiktívvel, az ódont a maival, és ezek variálása, egymásba való áttűnése gondolatilag tovább fokozza a szaggatottságból adódó feszültséget: „de ahogy a félajtó // csendülve nyílik, s hamar a kinti fény / barmok farára esik, istálló / párás falára // ím a bizonyosság” (Karácsonyi fantázia). A költő az értékét vesztett külvilágot veszélyes helyként érzékeli, főképp, mert e világ, szűk, véges, zegzugos, ő meg éppen szeretne megszabadulni a végesség tudatától. Versei a bezárva élő ember szaggatott kiáltásai, de ebben a helyzetben nem is annyira az ember számít – hiszen a lírai alany alig van jelen a versekben --, hanem a szabadság vágya, a határtalanság képzete, amely – paradox mód – biztonságérzetet ad a bezártság, a szűkösség ellenében. Ez a gondolat magyarázza a kötet címét: Csak a minden elég. "www.kello.hu © minden jog fenntartva"