Vissza
0 Kosár
Nincs termék a bevásárlókosárban.
Keresés
Filters
Preferenciák
25%
Teljes leírás
Wilhelm Conrad Röntgen (1845-1923) fizikusként kutatta a katódsugárzást, amelyhez a Lénárd-féle kisülési csövet használt. Az ezzel folytatott kísérletek során figyelt fel egy sajátos jelenségre - a fényképezőlemezeken megjelenő megmagyarázhatatlan feketedésekre -, amelynek nyomába eredve, két hónapnyi intenzív munkával új sugárzást fedezett fel. Ezt ő maga X-sugárnak nevezte, s hamarosan rájött, hogy a különféle anyagok eltérő mértékben nyelik el, és ez fényképfelvételeken is rögzíthető. 1895 decemberében készítette el húsz perces expozíciós idővel az első röntgenképet a felesége kezéről, amely szerepelt a Würzburgi Fizikai-Orvosi Társulatnak szóló beszámolójában is. A felfedezés óriási szenzációt keltett - és nem csak szakmai körökben. Ez az újféle módon megjelenített test-kép otthagyta lenyomatát úgy a sajtóműfajokban, mint a képzőművészetben, filmművészetben, irodalomban. Ezzel a multikulturális jelenséggel foglalkozik az orvos-, technika- és kultúrtörténet keresztmetszetében - leginkább az "orvosi hermeneutika" perspektíájából - Pótó Júlia, aki azt vizsgálja, hogy milyen volt az újfajta diagnosztikai képalkotó eljárások - kiemelten a röntgen - recepciója Magyarországon, és ez miként formálta az ember (orvos és beteg) világhoz való viszonyát, önmagáról alkotott képét, hogyan változtatta meg ez a találmány a szubjektum lényegét és határait. Az áttekintő jellegű és a kutatás módszertanát bemutató első rész után, a Röntgenmánia című fejezetben a szerző a röntgen felfedezéstörténetével és korai fogadtatásával foglalkozik. Az Atlaszok és testek című részben ismereti az atlaszkészítés hagyományait és az objektivitás fogalmának ismeretelméleti alakulását; a Tuberkulózis, test és társadalom című részben a gümőkór elleni közegészségügy kampányról olvashatunk, amel szoros összefüggésben állt a korabeli diagnosztika átalakulásával, a betegségről és tuberkulózisos betegről alkotott képpel. A Röntgen a bíróság című szakasz témája a a röntgenfelvétel és fénykép megjelenése a bírósági eljárásokban; az utolsó részben Alexander Béla plasztikus röntgenképeinek fogadtatása kapcsán demonstrálja a szerző a röntgenezés vizualitásának alakulását. A téma iránt mélyebben érdeklődő szakközönség figyelmére számító kiadványt epilógus és irodalomjegyzék zárja.
Pótó Júlia

A betegség képei - Képalkotás, test és kultúra a 19–20. század fordulóján

Borító ár
4 900 Ft
Aktuális online ár
3 675 Ft
Termék részletes adatai
Szerző
Pótó Júlia
ISBN
9786156535054
Egyéb szerzőség
I.T.E.M. Alapítvány (közread.)
Nyelv
magyar
Megjelenés éve
2023
Méret
234 o.
Kiadó
Kijárat
Cikkszám
3001084784
Alcím
képalkotás, test és kultúra a 19-20. század fordulóján

Darabszám
Teljes leírás
Wilhelm Conrad Röntgen (1845-1923) fizikusként kutatta a katódsugárzást, amelyhez a Lénárd-féle kisülési csövet használt. Az ezzel folytatott kísérletek során figyelt fel egy sajátos jelenségre - a fényképezőlemezeken megjelenő megmagyarázhatatlan feketedésekre -, amelynek nyomába eredve, két hónapnyi intenzív munkával új sugárzást fedezett fel. Ezt ő maga X-sugárnak nevezte, s hamarosan rájött, hogy a különféle anyagok eltérő mértékben nyelik el, és ez fényképfelvételeken is rögzíthető. 1895 decemberében készítette el húsz perces expozíciós idővel az első röntgenképet a felesége kezéről, amely szerepelt a Würzburgi Fizikai-Orvosi Társulatnak szóló beszámolójában is. A felfedezés óriási szenzációt keltett - és nem csak szakmai körökben. Ez az újféle módon megjelenített test-kép otthagyta lenyomatát úgy a sajtóműfajokban, mint a képzőművészetben, filmművészetben, irodalomban. Ezzel a multikulturális jelenséggel foglalkozik az orvos-, technika- és kultúrtörténet keresztmetszetében - leginkább az "orvosi hermeneutika" perspektíájából - Pótó Júlia, aki azt vizsgálja, hogy milyen volt az újfajta diagnosztikai képalkotó eljárások - kiemelten a röntgen - recepciója Magyarországon, és ez miként formálta az ember (orvos és beteg) világhoz való viszonyát, önmagáról alkotott képét, hogyan változtatta meg ez a találmány a szubjektum lényegét és határait. Az áttekintő jellegű és a kutatás módszertanát bemutató első rész után, a Röntgenmánia című fejezetben a szerző a röntgen felfedezéstörténetével és korai fogadtatásával foglalkozik. Az Atlaszok és testek című részben ismereti az atlaszkészítés hagyományait és az objektivitás fogalmának ismeretelméleti alakulását; a Tuberkulózis, test és társadalom című részben a gümőkór elleni közegészségügy kampányról olvashatunk, amel szoros összefüggésben állt a korabeli diagnosztika átalakulásával, a betegségről és tuberkulózisos betegről alkotott képpel. A Röntgen a bíróság című szakasz témája a a röntgenfelvétel és fénykép megjelenése a bírósági eljárásokban; az utolsó részben Alexander Béla plasztikus röntgenképeinek fogadtatása kapcsán demonstrálja a szerző a röntgenezés vizualitásának alakulását. A téma iránt mélyebben érdeklődő szakközönség figyelmére számító kiadványt epilógus és irodalomjegyzék zárja.